شناخت و سینمای مدرن با نگاهی تحلیلی به سه گانه میکل آنجلو آنتونیونی
در این مقاله برای تبیین ارزش والای شناختی مولفه های مدرنیستی به بررسی آن ها در سه گانه ی میکل آنجلو آنتونیونی پرداخته شده است. دلیل پرداختن به این موضوع، اهمیت تلاش بی وقفه ی فیلمسازان برای بازتاب روح زمانه و نقد جوامع شان است تا به این شکل حجاب روزمرگی را از زندگی بزدایند و با به چالش کشیدن آگاهانه ی قراردادهای تثبیت شده ی سینمایی زمانه شان، مخاطب را وادارند از دریچه ای نو به مفاهیم کلیشه شده بنگرد. آثار آن ها شناخت مخاطب را از خود و عالم پیرامونش گسترش دادند. در این مقاله که با روش تحلیلی-توصیفی، تماشای چندباره ی فیلم ها و مطالعات کتابخانه ای حاصل شده است، همراه با توضیح مفاهیم یا مولفه هایی مانند عینیت و ذهنیت، تضعیف روابط علی و معلولی، تاکید بر روانشناسی کاراکترها، ابهام، دشواری و پیچیدگی، زمان مرده، ناتمام بودن، مکان، ازخودبیگانگی و اضطراب وجودی، بیماری اروس و قیاس مولفه های روایت کلاسیک و مدرن، نمونه هایی تحلیلی از هر یک از سه فیلم «ماجرا»، «شب» و «کسوف» ذکر خواهد شد. از طریق تحلیل متنی، به تمهیدهای فرمی اشاره می شود که فیلمساز برای رسیدن به اهدافش بهره می برد. فیلمساز با اتخاذ فرم مناسب، یکنواختی و ارزش های پوسیده ی حاصل از زندگی در جوامع مدرن را نقد می کند تا به این شکل بیننده ی آگاه بتواند به شناخت و آگاهی دست یابد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.