بررسی روند پدیده گرد و غبار و مطالعه بادهای موثر بر آن (مطالعه موردی: شهر بندرعباس، استان هرمزگان)

پیام:
چکیده:
طوفان های گرد و غبار و بادهای شدید، فرایندی طبیعی است که در سراسر مناطق خشک و نیمه خشک دنیا رخ می دهد. پدیده گرد و غبار، یکی از پیامدهای مهم بیابانزایی به شمار می رود که باعث خسارات بسیاری می گردد. هدف این مطالعه، بررسی و تحلیل روند وقوع پدیده گرد و غبار در محدوده شهرستان بندرعباس می باشد. به این منظور، ابتدا با بررسی فراوانی ماهانه و سالانه گرد و غبار از سال 1985-2005 میلادی در شهر بندرعباس و با استفاده از آزمون من-کندال، روند مربوط به پدیده گرد و غبار به صورت سالانه و ماهانه در ایستگاه سینوپتیک بندرعباس مورد بررسی قرار گرفت. همچنین دیاگرام گلباد سالانه مربوط به بادهای غالب منطقه ترسیم شد. نتایج کلی تحلیل روند با آزمون من-کندال در این دوره نشان داد که وقوع روزهای همراه با گرد و غبار، روند نسبتا ثابتی داشته است. تحلیل داده های ماهانه نشان داد این ثبات در ماه های ژانویه تا سپتامبر بیشتر بوده و در دیگر ماه های سال، روندی نامنظم داشته است. بررسی نمودارها به صورت موردی (جزئی) نشان داد فراوانی وقوع گرد و غبار در سال 1996 افزایش داشته و بعد از آن روند کاهشی نشان داده است. این پدیده از سال 2000 به بعد دوباره روند افزایشی داشته است. نتایج همبستگی بین داده های سالانه بارش و فراوانی رخداد گرد و غبار حاکی از وجود رابطه معکوس بین این دو پارامتر بود. همچنین نتایج بررسی الگوهای وزش باد در منطقه نشان دهنده افزایش سرعت و فراوانی وزش باد در ماه های خشک سال، با جهت غالب شمالی بود. بر مبنای این نتایج بیشترین فراوانی سرعت باد در منطقه مورد مطالعه 55/ 4 متر بر ثانیه ارزیابی شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1473997 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!