تاثیر آموزش رفتار تغذیه ای به مادران بر عادات غذایی کودکان نوپای مهدهای کودک

پیام:
چکیده:
مقدمه
مادر در شکل گیری عادات غذایی کودک نوپا نقش دارد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش رفتار تغذیه ای به مادران بر عادات غذایی نوپایان مهدهای کودک همدان بود.
روش
در این مطالعه نیمه تجربی، 130 مادر کودک 12 تا 36 ماهه به صورت تصادفی خوشه ایچند مرحله ای از مهدهای شهر همدان انتخاب و به گروه آزمون و کنترل با روش تخصیص تصادفی تقسیم شدند. آموزش گروهی برای گروه آزمون برگزار و قبل از مداخله و یک ماه بعد، اطلاعات توسط پرسشنامه مسائل غذاخوردن از هر دو گروه جمع آوری گردید. با نرم افزار spss نسخه 16 و آمار توصیفی و آزمون های تی مستقل، تی زوجی و آنالیز کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بین میانگین نمرات مسائل غذاخوردن گروه آزمون و کنترل قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (05/ 0>p). برای حذف اثر اختلاف آماری بین دو گروه قبل از مداخله بر نتایج بعد از آن، آزمون آنالیز کوواریانس انجام شد. بنابر آن اختلاف بین میانگین نمرات گروه آزمون و کنترل معنی دار بود (001/ 0 >p). میانگین وزن کودکان نوپا در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار آماری داشت (05 /0>p)، اما بین گروه آزمون و کنترل قبل (1/ 0=p) و بعد (4/ 0=p) از مداخله این اختلاف معنی دار نبود.
نتیجه گیری
آموزش با تاکید بر رفتار تغذیه ای، موجب بهبود عملکرد مادران در خصوص تغذیه کودکان نوپا شد. بهبود مسائل تغذیه ای، گام موثری در بهبود رشد و تکامل کودکان نوپا می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1474062 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!