کیفیت زندگی بیماران همودیالیز و دیالیز صفاقی؛ مطالعه موردی کرمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
زمانی که نارسایی و کم کاری شدید کلیه روی می دهد و کلیه نمی تواند کار خود را انجام دهد، روش های جایگزین درمان کلیه شامل پیوند کلیه، همودیالیز و دیالیز صفاقی انجام می شود. مطالعه حاضر بر آن است تا با مقایسه ابعاد مختلف کیفیت زندگی بیماران همودیالیز و دیالیز صفاقی، به پزشک و بیمار در انتخاب روش درمانی مناسب از نظر تاثیر بر کیفیت زندگی کمک نماید.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی بر روی 143بیمار همودیالیزی و دیالیز صفاقی در بیمارستانی در شهر کرمان در شش ماه دوم سال 1392 انجام گرفت. برای بررسی کیفیت زندگی بیماران و مقایسه آن در ابعاد مختلف از پرسشنامه کیفیت زندگی EQ5D استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 19 و با بهره گیری از روش های آمار توصیفی همچون میانگین و انحراف معیار و همچنین روش های آمار تحلیلی کای دو و من ویتنی انجام گردید.
یافته ها
میانگین نمره کیفیت زندگی در بیماران همودیالیزی، 0/61و در بیماران دیالیز صفاقی 0/69 به دست آمد و اختلاف دو گروه معنی دار بود. در بیماران همودیالیزی بالاترین میانگین نمره کیفیت زندگی مربوط به بعد اضطراب و افسردگی 0/95 و در بیماران دیالیز صفاقی مربوط به بعد مراقبت شخصی 0/96 بود. در این مطالعه، بین هیچ یک از متغیرهای مورد بررسی و کیفیت زندگی بیماران دو گروه مورد بررسی به جزء متغیر سن، ارتباط آماری معنی داری مشاهده نشد.
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که بیماران دیالیز صفاقی در مجموع از کیفیت زندگی بالاتری برخودار بودند و به ویژه در ابعاد مراقبت شخصی و درد، کیفیت زندگی بهتری در مقایسه با بیماران همودیالیزی داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1474779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!