بررسی شیوع اختلالات اسکلتی - عضلانی در بین دانشجویان استفاده کننده از لپ تاپ در دانشکده بهداشت قزوین

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
کار با رایانه های قابل حمل می تواند یکی از علل عمده ی اختلالات اسکلتی – عضلانی باشد؛ بنابراین هدف از این تحقیق بررسی میزان شیوع عوارض اسکلتی-عضلانی در میان دانشجویان استفاده کننده از کامپیوتر قابل حمل و بررسی میزان درد در نواحی گوناگون بدن و یافتن اندام های با مواجهه بیشتر بود.
روش کار
این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی است که بر روی کل دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده بهداشت (184 نفر) قزوین صورت گرفت. به منظور تعیین میزان شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی ناشی از حرکات تکراری در اندام های گوناگون بدن از پرسشنامه کرنل و همچنین از پرسشنامه بررسی اختلالات ناشی از کار با کامپیوتر استفاده شد.
یافته ها
بر اساس نتایج پرسشنامه اختلالات اسکلتی عضلانی کار با کامپیوتر، بیشتر افراد در شانه سمت راست (23/9 درصد) احساس درد داشتند. همچنین بر اساس پرسشنامه کرنل احساس درد و ناراحتی زیاد در اندام فوقانی در بازو راست و گردن و در اندام تحتانی ران راست به ترتیب با 29/2درصد،30/3درصد،8/2درصد درصد بود. بین نواحی دردناک و جنس دانشجویان با استفاده از آزمون کای اسکوئر رابطه معنی داری مشاهده شد (P=0.07).
نتیجه گیری
استفاده کم از میز و صندلی جهت کار با لپ تاب از مشکلات اصلی ارگونومی در بین دانشجویان هست. استفاده از صندلی جهت کار با لب تاب و استفاده از صفحه کلید جدا برای کاهش تنش وارد شده بر شانه و در نهایت استفاده از روش های ارگونومی و نیز نرمش های کوتاه مدت جهت پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی پیشنهاد گردید
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1475359 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!