تحلیل هندسه و جنبش شناسی تاقدیس ویژنان- جنوب گیلان غرب

پیام:
چکیده:
تاقدیس ویژنان در بخش ساده چین خورده از کمربند چین و راندگی زاگرس، در جنوب شهرستان گیلان غرب و در استان کرمانشاه قرار گرفته است. برای تحلیل هندسه و جنبش شناسی این تاقدیس ابتدا نقشه زمین شناسی گستره مورد مطالعه با استفاده از تصاویر ماهواره ای گوناگون، نقشه های زمین شناسی موجود و عملیات صحرایی در گستره مورد مطالعه تهیه و سپس 4 برش عرضی (A1-A2، B1-B2، C1-C2، D1-D2) عمود بر راستای محور چین به روش شکن (Kink)، در محیط نرم افزار اتوکد رسم شده است. برای تحلیل هندسه و جنبش شناسی این چین میزان کوتاه شدگی افقی برای دو برش عرضی به دست آمده است. میانگین کوتاه شدگی در این برش ها 11 درصد است. تحلیل جنبشی تاقدیس ویژنان بر پایه مدل (Pablet & McClay (1996 نشان داد که تاقدیس ویژنان یک چین فراکنشی است. نمودار ارائه شده توسط(Jamison (1987 نیز این نتیجه را تایید می کند. برای اطمینان از نتایج به دست آمده از فاکتوری به نام نسبت اندازه (aspect ratio) که توسط (Sattarzadeh et al. (2000 ارائه شده است، استفاده شد. محاسبه این فاکتور نیز نشان می-دهد تاقدیس ویژنان در دسته چین های فراکنشی قرار می گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
347
لینک کوتاه:
magiran.com/p1477449 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!