عوامل موثر بر نگرش مصرف کنندگان به محصولات غذایی تراریخته (مورد مطالعه: شهرستان قزوین)

پیام:
چکیده:
امروزه نظام های تولیدی کشاورزی برای پاسخگویی به نیاز روزافزون غذا در جهان، با کاربرد فناوری های نوین به تولید محصولات تراریخته اقدام کرده اند، اما علی رغم اهمیت این محصولات در بهبود امنیت غذایی و دستیابی به توسعه پایدار، هنوز پذیرش آن ها مورد تردید است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف اصلی بررسی عوامل موثر بر نگرش مصرف کنندگان شهرستان قزوین به محصولات غذایی تراریخته انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش، شامل خانوارهای مصرف کننده محصولات غذایی تراریخته در شهرستان قزوین بود که 239 نفر از آن ها با روش نمونه گیری دردسترس بررسی شدند. ابزار اصلی پژوهش، پرسشنامه است که روایی آن از طریق گروهی از متخصصان و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزارهای LISREL 8.80 و SPSS Win 21 انجام گرفت. براساس نتایج تحلیل عاملی تاییدی، اعتبار مدل اندازه گیری نگرش به محصولات غذایی تراریخته در جامعه آماری مورد مطالعه تایید شد. براساس نتایج، بیشتر پاسخگویان (57 درصد) به محصولات غذایی تراریخته نگرش ویژه ای ندارند و مانند سایر محصولات با آن رفتار می کنند. نتایج مقایسه میانگین ها نشان داد که بین نگرش پاسخگویان به محصولات غذایی تراریخته براساس متغیرهای جنسیت، وضعیت تاهل، وضعیت اشتغال و محل زندگی، اختلاف معنی داری وجود دارد. علاوه براین، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نشان داد متغیرهای خرید مواد غذایی ارگانیک، اعتماد به موسسه های بیوتکنولوژی، دانش درباره محصولات تراریخته، بررسی اطلاعات مواد غذایی، درآمد سالیانه و سن پاسخگویان، 6/84 درصد از تغییرات واریانس متغیر نگرش به محصولات غذایی تراریخته در بین افراد مورد مطالعه را تبیین می کنند. نتایج این مطالعه، دستاوردهای مناسبی برای ترویج و توسعه محصولات غذایی تراریخته در کشور به همراه دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
427 تا 438
لینک کوتاه:
magiran.com/p1477844 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!