بررسی تاثیرات میدان الکترومغناطیسی پالسی با فرکانس بسیار پایین بر روی خصوصیات بیوشیمیایی سلول های سرطانی پروستات، رده DU-145

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در دهه های اخیر تحقیقات زیادی درباره احتمال تاثیرات زیستی میدان های الکترومغناطیسی با فرکانس بسیار پایین صورت گرفته است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر تابش 24 تا 72 ساعته میدان الکترومغناطیسی پالسی با فرکانس 50 هرتز و شدت 6/ 0 میلی تسلا بر میزان تکثیر و برخی وقایع بیوشیمیایی درون سلولی، در سلول های سرطانی پروستات، رده DU-145و همچنین بررسی تاثیر تیمار هم زمان سلول های DU-145 با میدان مزبور و داروی ضدسرطانی بربرین می باشد.
روش کار
سلول های کنترل و تیمار در پلیت های مجزا کشت داده شده و از روش های سنجش MTT، طیف سنجی فلورسانس، وسترن بلات و آزمون کامت به ترتیب برای بررسی میزان تکثیر سلولی، غلظت گونه های فعال اکسیژن، مقدار پروتئین سوروایوین و وقوع آسیب در مولکول DNA استفاده گردید.
یافته ها
قرارگیری پیوسته سلول ها درمعرض میدان مذکور، سبب افزایشی معنی دار در میزان رشد و تکثیر سلول ها می گردد که همراه با افزایش قابل توجه غلظت داخل سلولی گونه های فعال اکسیژن می باشد. تابش میدان الکترومغناطیسی تاثیری بر میزان بیان پروتئین سوروایوین، که نقش مهمی در رشد و تکثیر سلول های سرطانی ایفا می نماید، ندارد. میدان، دارای خاصیت آسیب رسانی به DNA بوده و میزان وقوع مجموعه آسیب های تک رشته ای و دورشته ای را افزایش می دهد. به علاوه، قرارگیری درمعرض میدان مورد مطالعه، تاثیری بر فعالیت سایتوتوکسیک داروی بربرین در این سلول ها ندارد.
نتیجه گیری
میدان الکترومغناطیسی مزبور می تواند به عنوان توسعه دهنده تومور در سلول های DU-145 عمل نماید و این اثر را احتمالا با واسطه القاء استرس اکسیداتیو در سلول ها و آسیب رساندن به مولکول DNA اعمال می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1478457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!