ارتباط بین آگاهی و نگرش پرستاران در رابطه با کدهای اخلاق پرستاری و تعیین عوامل موثر

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
رعایت اخلاق پرستاری جزیی از مسئولیت پذیری و تعهد این حرفه است. از آنجا که عملکرد پرستاران باید مطابق با اصول حرفه ای باشد، به نظر می رسد یکی از بهترین روش های اطمینان از عمل اخلاقی افزایش آگاهی و نگرش پرستاران در رابطه با کدهای اخلاق پرستاری می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین آگاهی و نگرش پرستاران در رابطه با کدهای اخلاق پرستاری و تعیین عوامل موثر انجام شد.
روش بررسی
در این تحقیق توصیفی – مقطعی، 220 پرستار با روش خوشه ایانتخاب و اطلاعات لازم توسط پرسش نامه در سه بخش ویژگی های فردی، آگاهی و نگرش در خصوص کدهای اخلاق پرستاری جمع آوری گردید.
یافته ها
میانگین نمرات کسب شده در حیطه آگاهی (64 /0±52 /19) و نگرش (59 /0± 71 /17) واحدهای پژوهش در حد متوسط بود و با افزایش نمرات آگاهی، افزایش معنی داری در نمرات نگرش پرستاران دیده شد. با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی مشخص شد که متاهل ها نسبت به مجردها نمرات نگرش بهتری و افرادی که سابقه کاری بیشتری دارند نمرات بهتری را در حیطه های آگاهی و نگرش کسب نموده اند (05 /0>P).
نتیجه گیری
به نظر می رسد که پرستاران در رابطه با کدهای اخلاق پرستاری نیاز به آموزش بیشتر و مداوم تری دارند و پیشنهاد می شود که مدیران و برنامه ریزان به آموزش کدهای اخلاقی به عنوان جزء مهمی از آموزش توجه بیشتری نمایند تا با توسعه دانش و نگرش پرستاران در رابطه با کدهای اخلاق پرستاری موجب بهبود کیفیت مراقبت گردیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 304
لینک کوتاه:
magiran.com/p1478680 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!