بررسی تاثیر دوده سیلیس و ماده هوازا بر همگنی، مقاومت فشاری و قیمت تمام شده بتن سبک EPS

پیام:
چکیده:
بتن EPS یکی از انواع بتن سبک می باشد که در آن ذرات پلی استایرن منبسط شده (EPS) بسته به چگالی بتن، جایگزین بخشی یا تمامی سنگدانه ها می شوند. این نوع بتن ماده ای با جذب انرژی خوب می باشد و در ساختمان می توان از آن جهت شیب بندی طبقات و از بلوک ساخته شده با آن جهت ساخت دیوار غیر بار بر (پارتیشن) استفاده نمود. به دلیل اینکه ذرات EPS بسیار ریز می باشند و در ضمن آب گریز هستند، لذا در بتن EPS، ذرات EPS تمایل به جدا شدگی دارند و بتن ساخته شده از همگنی و روانی مناسب برخوردار نمی باشد و دارای مقاومت فشاری کم می باشد. در تحقیق حاضر با ساخت 16 طرح اختلاط مختلف، تاثیر استفاده از دوده سیلیس و ماده هوازا در بتن EPS، بر مقاومت فشاری و ظاهر آن از نظر همگنی مورد بررسی قرار گرفته است. نسبت آب به مواد سیمانی (W/CM) کلیه ی طرح های اختلاط بر روی 4/ 0 و چگالی کلیه ی طرح های اختلاط بر روی kg/m3 770 تنظیم شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که استفاده ی همزمان از دوده سیلیس و ماده هوازا در بتن EPS می تواند ضمن بهبود وضعیت ظاهری بتن، باعث افزایش مقاومت فشاری بتن شود. در این تحقیق علاوه بر آزمایشات فوق، قیمت تمام شده برای ساخت یک متر مکعب بتن از هر یک از طرح های اختلاط محاسبه شده است نتایج بررسی اقتصادی نشان می دهد که اگر چه با استفاده از دوده سیلیس و ماده هوازا در بتن EPS، قیمت تمام شده حداکثر 20% افزایش می یابد اما می توان با این روش مقاومت فشاری را حتی تا 262% افزایش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p1479008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!