فعالیت آنتی اکسیدانی و خاصیت ضد میکروبی دو نوع عسل حاصل از تغییر در جیره غذایی زنبور در مقایسه با دیگر عسل های تولیدی منطقه آبستان شهرستان خرم آباد

پیام:
چکیده:
مقدمه
عسل محصولی طبیعی از تراوشات گیاهان است که توسط زنبور عسل جمع آوری و پس از ایجاد تغییراتی، در کندو ذخیره می شود. عسل غنی از آنتی اکسیدان های مختلف از جمله کاتالاز، اسید آسکوربیک، فلاونوییدها و آلکالوییدها می باشد. فعالیت ضد میکروبی عسل نیز یکی از جنبه های مهم آن است. وارد نمودن برخی مواد به جیره غذایی زنبور عسل نیز می تواند بر ارزش غذایی عسل تولیدی بیافزاید. لذا در این مطالعه فعالیت آنتی اکسیدانتی و خاصیت ضد میکروبی دو نوع عسل حاصل از تغییر در جیره غذایی زنبور بررسی و با سایر عسلهای تولیدی منطقه مقایسه می گردد.
مواد و روش ها
سه نوع تغذیه مختلف شامل آب سیب، عصاره ریشه و گلهای شیرین بیان و گل های منطقه بدون تاکید بر گیاه خاصی برای زنبورها در نظر گرفته شد. فعالیت ضد میکروبی سه نوع عسل تولیدی بر روی باکتری های استاندارد و مخمر کاندیدا البیکنس با استفاده از روش انتشار در آگار در مقایسه با چند آنتی بیوتیک رایج اندازه گیری شد. برای اندازه گیری مقدار ترکیبات آنتی اکسیدانی، آزمون فنل تام و برای ارزیابی خواص آنتی اکسیدانی از آزمون های دی فنیل پیکریل هیدرازیل، فعالیت آنتی اکسیدانی معادل ترولکس و فعالیت آنتی اکسیدانی آهن احیا شده، استفاده گردید.
یافته ها
عسل شیرین بیان بیشترین فعالیت ضد میکروبی را علیه باکتری ها و مخمر را در این بررسی بخصوص علیه سودوموناس آئروجینوزا از خود نشان داد. فعالیت آنتی اکسیدانی عسل های مورد آزمایش دارای اختلاف معنی دار از نظر مقدار فنل تام بودند و عسل سیب در سه روش ارزیابی، خواص آنتی اکسیدانی بیشتری از خود نشان داد.
بحث و نتیجه گیری
این با توجه به نتایج این تحقیق، تغذیه زنبورها با گیاهان دارای مواد موثره باعث ایجاد تحول در بخش تولید عسل دارویی و ارتقای سلامت جامعه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1479665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!