بررسی تاثیر استفاده ترکیبی از دوده سیلیس و زئولیت بر خواص بتن تازه و سخت شده خودتراکم

پیام:
چکیده:
استفاده از انواع پرکننده به عنوان جایگزین بخشی از سیمان مصرفی در بتن خودتراکم می تواند باعث کاهش هزینه ها، کمتر شدن آلودگی زیست محیطی، صرفه جویی در مصرف انرژی و بهرمندی از محصولات جانبی کارخانجات تولیدی شود. با این حال، هر چند وجود پرکننده ها باعث بهبود خاصیتی از بتن خودتراکم می شود ولی ممکن است باعث تنزل خاصیت دیگری شود. یکی از راه هایی که اخیرا توسط محققان برای کاهش اثرات منفی پرکننده ها در بتن خودتراکم مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از آنها به صورت ترکیبی می باشد. هدف اصلی این مطالعه آن است که خواص بتن تازه و سخت شده خودتراکم حاوی ترکیب دوگانه و سه گانه سیمان، دوده سیلیس و زئولیت را مورد ارزیابی قرار دهد. خواص بتن تازه شامل جریان اسلامپ، زمان رسیدن جریان اسلامپ به قطر 50 سانتی متر (T50)، قیف V شکل، جعبه L شکل، شاخص پایداری چشمی و الک پایداری می باشد. خواص بتن سخت شده نیز برای مقاومت فشاری (در سنین مختلف شامل 3، 7، 14، 28 و 90 روزگی)، مقاومت کششی و جذب آب (اولیه و نهایی) آزمایش شده است. همچنین برای مدلسازی رفتار واقعی بتن در کارهای اجرائی، جریان اسلامپ و مقاومت فشاری با گذشت زمان انتقال تخمین زده شده است.
نتایج بتن تازه نشان می دهد که با نسبت ترکیب مناسب دوده سیلیس و زئولیت در بتن خودتراکم، پایداری و خاصیت رئولوژیکی مطلوب به دست خواهد آمد. همچنین افزودن دوده سیلیس باعث افزایش مقاومت فشاری اولیه و نهایی بتن خودتراکم حاوی زئولیت می گردد. از طرفی کاهش ابقاء جریان اسلامپ در نمونه های حاوی زئولیت با افزودن دوده سیلیس تا حدودی جبران می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1480313 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!