رفتار محوری ستون های بتن آرمه مربعی محصور شده با استفاده از نوارهای FRP در گوشه ها و بست های FRP در وجوه

پیام:
چکیده:
یکی از روش های رایج برای تقویت اعضای بتن آرمه از جمله ستون ها، محصورسازی آن ها توسط کامپوزیت های FRP می باشد. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، هنگامی که کامپوزیت FRP به صورت دورپیچ چسبیده به بتن، برای محصورسازی ستون ها به کار رود، از تمامی ظرفیت کششی آن استفاده نمی شود؛ به طوری که FRP در کرنشی بسیار کمتر از مقدار ظرفیت کششی گزارش شده طبق آزمایش نمونه های تخت گسیخته می شود. به علاوه، پارگی زودهنگام FRP در ستون های با مقطع چهارگوش به علت توزیع غیریکنواخت فشار محصورکننده روی محیط مقطع و تمرکز تنش در گوشه های آن مورد توجه بیش تری می باشد.
در تحقیق حاضر تکنیک جدیدی تحت عنوان استفاده از نوارهای گوشه به همراه بست های FRP، جهت محصورسازی ستون های بتنی چهارگوش، مورد بررسی قرار گرفته است. در این روش سعی شده که با کاهش انحنای ورقه های FRP در حین محصورسازی نمونه و نزدیک نمودن عملکرد آن به نمونه های تخت، از کارایی کامپوزیت در حد مطلوبی استفاده گردد. برای مقایسه روش جدید ذکر شده با سایر روش های محصورسازی، 11 نمونه ستون بتن آرمه مربعی به ابعاد 500 133 133 میلی متر، تحت آزمایش فشار تک محوری قرار گرفتند. پارامترهای مورد مطالعه در این نمونه ها شامل تاثیر روش تقویتی، پیوستگی یا غیرپیوستگی نوارهای گوشه در ارتفاع و حجم الیاف مصرفی می باشد. نتایج حاصل نشان دادند که استفاده از تکنیک جدید نوار گوشهبست، شرایطی را فراهم می سازد که نوارهای بست محصورکننده به صورت کاملا یکنواخت تحت کشش ناشی از محصورشدگی قرار گیرند؛ بنابراین با ایجاد محصورشدگی یکنواخت در مقطع و همچنین حذف اثرات منفی ناشی از تمرکز تنش در گوشه ها، میزان مقاومت و شکل پذیری نمونه را به میزان قابل ملاحظه ای نسبت به نمونه دورپیچ شده به صورت معمول افزایش می دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1480411 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!