تاثیر عصاره های Arthrobotrys oligospora و Arthrobotrys conoides روی میزان مرگ و میر لاروهای سن دو و نرخ تفریخ تخم نماتدهای Meloidogyne incognita و Meloidogyne javanica

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
عصاره های دو گونه قارچ نماتدخوار Arthrobotrys oligospora و Arthrobotrys conoides در سه رقت (× 1)، (× 50/0) و (× 25/0) از عصاره پایه روی میزان مرگ و میر لاروهای سن دو و نرخ تفریخ تخم نماتدهای Meloidogyne incognita و Meloidogyne javanica مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که درصد مرگ و میر لاروها با غلظت عصاره ها نسبت مستقیم داشت. اما نرخ تفریخ تخم با افزایش غلظت نسبت معکوس داشت، هم چنین نتایج نشان داد که عصاره های این دو قارچ اثرات مختلفی روی میزان مرگ و میر لاروهای سن دو و نیز نرخ تفریخ تخم نماتدهای فوق داشتند. درخصوص لاروهای سن دو M. incognita پس از 24 ساعت بیش ترین میزان مرگ و میر مربوط به عصاره پایه (×1) گونه A. conoides بود که باعث نابودی 98/28 درصد لاروها گردید. هم چنین کم-ترین میزان مرگ و میر مربوط به رقت (×25/0) گونه A. oligospora با 5/12 درصد بود. این در حالی است که بیش ترین میزان مرگ و میر لاروهای M. javanica مربوط به عصاره (×1) گونه A. conoides با 18/19 درصد و کم ترین میزان مرگ و میر مربوط به رقت (×25/0) گونه A. oligospora با 09/9 درصد بود. پس از گذشت دو هفته بیش ترین نرخ تفریخ تخم های گونه M. incognita مربوط به شاهد به میزان 75/30 درصد و کم ترین نرخ تفریخ مربوط به عصاره پایه (×1) گونه A. conoides به میزان 25/1 درصد بود. درخصوص گونه M. javanica، بیش ترین نرخ تفریخ تخم مربوط به شاهد به میزان 25/36 و کم ترین نرخ تفریخ مربوط به عصاره پایه (×1) گونه A. conoides به میزان 25/1 درصد بود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
667 تا 674
لینک کوتاه:
magiran.com/p1480438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!