دما و فشار دگرگونی، پایداری فازها و منطقه بندی شیمیایی در گارنت و بیوتیت سنگ های دگرگون منطقه ی جندق با استفاده از روش شبه مقاطع

پیام:
چکیده:
در این مقاله با استفاده از شیمی کل سنگ و محاسبات ترمودینامیکی به روش شبه مقاطع، دما و فشار دگرگونی سنگ های رسی دگرگون شده منطقه ی جندق در شمال شرق اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. داده های مورد استفاده از پژوهش قبلی انجام شده در منطقه توسط پژوهشگران دیگر اقتباس شدند، ولی در اینجا روش شبه مقاطع استفاده برای اولین بار ارائه می شود. در بررسی قبلی دمای دگرگونی 400 تا 670 درجه ی سانتی گراد و فشار دگرگونی 2 تا 6 کیلوبار تعیین شدند. در این مقاله ضمن تائید نتایج قبلی، دما و فشار به صورت دقیق تری تعیین می شوند. از طرف دیگر منطقه بندی شیمیایی گارنت و بیوتیت نیز مورد بررسی قرار گرفته اند. با توجه به اینکه گارنت و بیوتیت از مهم ترین کانی های فرومنیزین در این سنگ ها هستند، تغییر منطقه بندی برای عناصر آهن و منیزیم برای این دو کانی مشخص شده و دما و فشار دگرگونی با توجه به کسر مولی آهن و منیزیم گزارش شده در آن ها محاسبه شدند، و با استفاده از شیمی سنگ کل پایداری فازهای کانی شناسی با دما و فشار و تغییرات فازی با افزایش درجه ی دگرگونی برای این سنگ ها مدل سازی شده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
651
لینک کوتاه:
magiran.com/p1480497 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!