بررسی اثر باکتریسیدال و باکتریو استاتیک عصاره هیدروالکلی گیاه نعناع و نمک سدیم کلراید بر روی باکتری استرپتوکوکوس موتانس

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی ناشی از کلونیزاسیون باکتری ها به ویژه استرپتوکوکوس موتانس بوده که با دکلسیفیکاسیون بخش غیر آلی دندان شروع شده و با تخریب ماتریکس آلی دنبال می شود. مطالعات، مقاومت نسبی به عوامل شیمیایی و همچنین آنتی بیوتیک ها در میان میکروفلور طبیعی دهان به خصوص استرپتوکوک های گروه ویریدانس را نشانمی دهند. رویکردهای اخیر طب نیز به بهره گیری از گیاهان دارویی، در پیشگیری و درمان بیماری ها به واسطه عوارض جانبی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این مطالعه میزان اثر باکتریوسایدی و باکتریو استاتیکی عصاره هیدروالکلی گیاه نعناع و نمک بر روی باکتری استرپتوکوکوس موتانس در شرایط آزمایشگاهی مورد مقایسه قرار گرفت.
روش کار
در این مطالعه تجربی از اندام هوایی گیاه نعناع به روش ماسراسیون عصاره هیدروالکلی تهیه شد و پس از تهیه سویه استاندارد باکتری استرپتوکوکوس موتانس و استریل نمودن عصاره توسط فیلتر اثر آنتی باکتریال آن به روش های Agar well diffusion، Agar disk diffusion و Broth micro dilution در محدوده غلظتی 800-0.78 میکروگرم بر میلی لیتر بر باکتری مذکور ارزیابی شد. همچنین محدوده غلظتی 10 – 0.5 درصد سدیم کلراید نیز تهیه و اثر آن بر باکتری مورد نظر، سنجیده شد.
نتایج
در روش Agar well diffusionو Agar disk diffusion عصاره هیدروالکلی گیاه نعناع و سدیم کلراید هیچگونه اثر آنتی باکتریال بر باکتری استرپتوکوکوس موتانس مشاهده نشد. در روش broth micro dilution عصاره هیدروالکلی گیاه نعناع نیز هیچگونه اثر آنتی باکتریال بر باکتری استرپتوکوکوس موتانس نداشت در حالی که میزانMIC (Minimum inhibitory concentration) سدیم کلراید 5 و MBC (Minimum bactericidal concentration) آن 5.5 درصد تعیین شد.
نتیجه نهائی: نتایج این مطالعه نشان داد که عصاره هیدروالکلی گیاه نعناع هیچگونه اثر آنتی باکتریال بر باکتری استرپتوکوکوس موتانس ندارد همچنین بیشترین اثر آنتی باکتریال سدیم کلراید جهت باکتری مذکور از غلظت 5 تا 5.5 درصد می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
309 تا 315
لینک کوتاه:
magiran.com/p1481299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!