بررسی عوامل موثر بر بهره وری اعضای هیات علمی دانشگاه، و ارائه مدل جهت بهبود آن (مطالعه موردی، منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی)

چکیده:
هدف پژوهش حاضر طراحی مدلی جهت ارتقای بهر هوری اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی)منطقه 8(است. جهت تحقق این هدف، ابتدا با مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، تعداد 80 مولفه استخراج و در قالب یک چارچوب اولیه ارائه گردید. جهت تایید چارچوب اولیه، پرسشنام های تنظیم و بعد از تایید روایی و پایایی بین 40 نفر از صاحب نظران حوزه آموزش عالی توزیع شد و داده ها گردآوری گردید.همچنین برای نتیجه گیری بهتر از روش مصاحبه با استادان صاحب نظر استفاده شد. داده های گردآوری شده تجزیه و تحلیل شد و چارچوب اولیه مشتمل بر 72 سوال شامل سه عامل اصلی، و 14 زیر مولفه تدوین گردید. جهت تعیین میزان تاثیر هر یک از این عوامل)فردی، سازمانی، و برون سازمانی(بر بهر هوری اعضای هیات علمی، پرسشنام های محقق ساخته بر اساس چارچوب اولیه تدوین گردید، و پس از تایید روایی)قضاوت خبرگان(و پایایی)آلفای کرونباخ 91 / 0(در یک نمونه 361 نفری)تعیین شده از طریق فرمول حجم نمونه(،از طریق نمونه گیری صادفی طبق های در بین اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد منطقه 8 اجرا شد. از روش های آماری و آزمو نهای متفاوت با استفاده از نرم افزار SPSS22 و 54.LISREL8 به نحوی که ذکر می شود، استفاده گردید: از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی جهت شناسایی عوامل موثر بر بهر هوری، از آزمون نسبت برای بررسی وضعیت و میزان تاثیر، و از روش تحلیل عاملی تاییدی جهت ارائه مدل استفاده شد. نتایج بیانگر آن است که عوامل درون سازمانی با بار عاملی 75 / 0 بیشترین میزان تاثیر، عوامل برون سازمانی با بار عاملی 65 / 0 در رتبه دوم و عوامل فردی با بار عاملی 60 / 0 کمترین میزان تاثیر را بر بهر هوری اعضای هیات علمی دارند. تحلیل عاملی تاییدی نیز برای تدوین مدل نهایی مورد استفاده قرار گرفت، و در نهایت مدلی مشتمل بر شش بعد اصلی فلسفه، اهداف، مبانی نظری، روش های ارتقا، فرآیند اجرایی،و بازخورد از مدل ارائه گردید. یکی از کاربردهای مدل جهت ارتقای بهر هوری اعضای هیات علمی، کاربست آن جهت ارتقای کیفیت دانشگاه ها و بروندا دهای حاصل از آن، یعنی دانشجویان م یباشد که منجر به بهبود کیفیت کار آنها و در نهایت ارتقاء و پیشرفت کشور خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1481367 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!