وضعیت سطح خونی ویتامین دی در پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی شهرستان سمنان و ارتباط آن با افسردگی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بروز و تشدید مشکلات روانی نظیر افسردگی و اضطراب در زمینه کمبود ویتامین دی موضوع مهمی است که در مطالعات اخیر مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که از دیدگاه شغلی، مشاغل بیمارستانی بیش تر از بقیه در معرض هر یک از این دو مشکل قرار دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین سطح سرمی ویتامین دی و ارتباط آن با میزان افسردگی در پرستاران انجام شده است.
مواد و روش ها
این یک مطالعه مقطعی است که با رویکرد تمام شماری در سال 1393 و بر روی پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی شهرستان سمنان انجام شد، معیار ورود داشتن رضایت و تنها معیار خروج اظهار فرد مبنی بر ابتلای خود یا اعضای درجه یک خانواده وی به هر گونه اختلال تشخیص داده شده روانی شامل افسردگی بود. هم زمان سطح سرمی ویتامین د با استفاده از روش الایزا و میزان افسردگی شرکت کنندگان بر اساس نمره پرسش نامه بک مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصله به وسیله آزمون های آماری شامل آزمون کای دو و آزمون تی مقایسه گردید.
یافته ها
از 256 پرستار شاغل، 182 نفر پرستار حائز شرایط شامل 138 نفر زن (8 /75درصد) و 44 نفر مرد (2/24درصد) با متوسط سن 919 /7±74 /29 سال در مطالعه شرکت کردند، به طوری که 164 (1 /90درصد) نفر دارای مدرک کارشناسی و بقیه کارشناس ارشد با متوسط سابقه ی کار 628 /6± 09 /7 سال بودند. متوسط نمایه ی توده ی بدنی پرستاران شرکت کننده 717 /3±47 /22 کیلوگرم بر متر مربع بود و 12 (6/6درصد) نفر از ایشان، سابقه ی مصرف مکمل های ویتامین دی را طی شش ماه گذشته ذکر می کردند. متوسط سطح ویتامین دی این افراد، 865 /5±10 /13 نانوگرم بر میلی لیتر بود. از نظر میزان افسردگی متوسط نمره ی افسردگی افراد 404 /6±45 /10 بود. هم بستگی معکوس و معنی داری میان سطح سرمی ویتامین دی و نمره افسردگی پرستاران قابل گزارش بود (001 /0=P، 338 /0-=r).
نتیجه گیری
کمبود ویتامین دی در مشاغل بیمارستانی می تواند تا حدی قابل انتساب به کار در محیط های سر پوشیده و شیفت های شبانه باشد. این افراد به علت استرس های شغلی در معرض مشکلات روانی نیز هستند. برخی مطالعات مطرح کننده وجود ارتباط میان کمبود ویتامین دی و افسردگی بوده اند. نتایج این مطالعه نشان داد که هر چه قدر میزان ویتامین دی افراد بیشتر باشد، نمره فرد از پرسشنامه بک کم تر، و بنابر این میزان افسردگی وی کم تر خواهد بود
زبان:
فارسی
صفحات:
313 تا 322
لینک کوتاه:
magiran.com/p1481485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!