اولین گزارش گونه ی Tylenchus naranensis از ایران

پیام:
چکیده:
در نمونه برداری از مناطق مختلف کشت درختان سیب شهرستان های بویراحمد و دنا در فصول بهار و تابستان 1391 و 1392، گونه ای از جنس Tylenchus به دست آمد که با بررسی های مرفولوژی و مرفومتری T. naranensisMaqbool، Zarina & Ghazala، 1987 تشخیص داده شد که گزارشی جدید برای ایران است و شرح داده می شود. ماده: بدن به سمت شکم خمیده تا C شکل، سر در امتداد بدن با شبکه کوتیکولی ضعیف و دارای چهار شیار، بلندی سر 4/ 3-3/ 2 میکرومتر و عرض آن در پایه شبکه کوتیکولی 6/6-3/ 5 میکرومتر. استایلت ظریف، قسمت مخروطی به طول 7/ 5-3/ 5 میکرومتر و 50-46 درصد طول استایلت. استایلت دارای گره های گرد تا متمایل به عقب. محل ریزش غده پشتی مری در زیر گره استایلت با فاصله 4/ 1-8/ 0 میکرومتر از زیر گره های استایلت. سطح بدن دارای شیار های عرضی ظریف به فاصله یک تا یک و نیم میکرومتر از یکدیگر، سطوح جانبی دارای چهار شیار طولی به عرض 4/5-2/4 میکرومتر و به اندازه 26-19 درصد عرض بدن.. لوله اولیه مری استوانه ای و تقریبا هم اندازه با طول لوله ثانویه. حباب میانی بیضی شکل به عرض 5/ 8-6/6 میکرومتر با دریچه مشخص، واقع در نیمه اول تا اواسط مری. لوله ثانویه مری استوانه ای شکل، حلقه عصبی در نیمه اول لوله ثانویه مری و با فاصله 86-64 میکرومتر از ابتدای بدن واقع شده. همی زونید یک تا دو شیار قبل از روزنه دفعی-ترشحی. دایرید مشخص، در نزدیکی روزنه دفعی-ترشحی و در 106-90 میکرومتری از ابتدای بدن. روزنه دفعی-ترشحی قبل از ابتدای حباب انتهایی. حباب انتهایی رشد یافته و کشیده، به عرض 5/ 9-0/ 8 میکرومتر و طول 25-19 میکرومتر. واژن به طول 12-0/ 6 میکرومتر و 40-30 درصد عرض بدن در ناحیه شکاف تناسلی. شکاف تناسلی با لبه های نسبتا برجسته. لوله تناسلی مستقیم، رو به جلو و یک تخمدانه با کیسه عقبی رحم به طول 13-5/ 7 میکرومتر (نصف عرض بدن در ناحیه شکاف تناسلی). دم مخروطی با خمیدگی شکمی با انتهای گرد و باریک. فاسمید مشاهده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
281 تا 285
لینک کوتاه:
magiran.com/p1481553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!