ارزیابی اثر کشندگی روغن درخت چای (Melaleuca alternifolia) بر لیشمانیا ماژور در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه
لیشمانیوز بیماری انگلی منتقله از طریق گونه هایی از پشه خاکی به نام فلبوتوموس می باشد و از اکثر نقاط جهان گزارش می شود. تخمین زده می شود که شیوع جهانی آن حدود 12 میلیون نفر و بروز سالیانه آن 500 هزار نفر باشد. داروهای مورد استفاده در درمان این بیماری عمدتا کم اثر، سمی و دارای عوارض جانبی زیاد می باشند. بر اساس نتایج برخی مطالعات عصاره درخت چای (Melaleuca alternifolia) که مایعی زرد رنگ و با بوی تند می باشد دارای اثرات ضد میکراگانیسمی از جمله ضد باکتریائی و ضدقارچی است، لذا ما در این مطالعه اثر ضد لیشمانیائی آن مورد بررسی قرار دادیم.
مواد و روش ها
روغن درخت چای از شرکت داروسازی دکتر جهانگیری خریداری و غلظت های مختلف آن (میلی لیتر/میلی گرم 100.200.400.800) در حلال TSB به حجم 1 میلی لیتر در لوله آزمایش تهیه گردید، سپس به هر لوله 9 میلی لیتر محیط کشتRPMI-1640 و تعداد 106×1 پروماستیگوت زنده نیز اضافه گردید به طوری که حجم نهایی به 10 میلی لیتر رسید، این لوله ها به مدت 72 ساعت در دمای 23 درجه انکوبه شده و تعداد انگل ها در هر لوله تا 6 ساعت اول هر یک ساعت یکبار و بعد از آن هر 24 ساعت یکبار با لام نئوبار شمارش گردیدند.
یافته ها
دوز کشنده روغن درخت چای با 50 درصد کشندگی برای پروماستیگوت های لیشمانیا (IC50) معادل میلی لیتر/میلی گرم337 بود در حالی که غلظت میلی لیتر/میلی گرم 800 از این عصاره توانست موجب مرگ 95 درصد از انگل ها در مدت 24 ساعت انکوباسیون شود و غلظت های پایین تر آن فعالیت ضد لیشمانیائی وابسته به دوز نشان دادند. گلوکانتیم به عنوان داروی کنترل مثبت غلظت میلی لیتر/ میلی گرم 300 موجب مرگ تمام پروماستیگوت ها گردید در حالی که تعداد پروماستیگوت در لوله های کنترل منفی در طول مدت انکوباسیون افزایش یافت.
نتیجه گیری
اثر ضد لیشمانیائی عصاره روغن درخت چای با50IC معادل میلی لیتر/میلی گرم 800 و 95 درصد کشندگی با غلظت میلی لیتر/میلی گرم 800 امیدوارکننده است و آنالیز مواد تشکیل دهنده و ارزیابی اثر ضد لیشمانیائی آن به خصوص در حیوان آزمایشگاهی پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1262 تا 1269
لینک کوتاه:
magiran.com/p1481632 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!