بی ادبی قراردادی شده در برابر بی ادبی قراردادی نشده (تلویحی)؛ مروری بر برخی مفاهیم ارائه شده از سوی جاناتان کالپپر در بررسی بی ادبی کلامی

نویسنده:
پیام:
چکیده:

در پژوهش حاضر مفهوم قراردادی‌شدگی و ارتباط آن با بی‌ادبی کلامی از نظر جاناتان کالپپر (2011) بررسی می شود. علت پرداختن به این موضوع نیز اهمیت این مفهوم در حوزه ادب/ بی‌ادبی کلامی و جای خالی این گونه مطالعات در زبان فارسی است. در ابتدا بر اساس سه منظر کنش‌های کلامی، راهکارهای گفتمانی/ وابستگی/ کاربردشناختی و صورت‌های زبانی به یکی از سیوالات بحث برانگیز در زمینه بی‌ادبی کلامی یعنی «آیا بی‌ادبی کلامی به طور ذاتی در زبان وجود دارد؟» پاسخ داده می شود. در ادامه پس از مروری بر نظرات ترکورافی (2002، 2005) در مدل قالب‌محور در رابطه با ادب کلامی مفهوم قراردادی‌شدگی در بی‌ادبی کلامی و نیز شباهت‌ها و تفاوت‌های این مفهوم در دو حوزه ادب و بی‌ادبی کلامی بررسی و سپس سه پیوستار مربوط به بی‌ادبی قراردادی‌شده، یعنی پیوستار قراردادی‌شدگی؛ پیوستار بافت‌گسترده و پیوستار میزان آزار و ارتباط میان آنها تحلیل می شود. در انتهای بحث بی‌ادبی قراردادی‌شده نیز به عوامل موثر در بررسی رفتارهای قراردادی‌شده همچون مشخص گرها، محرمات زبانی، برخی عوامل زبرزنجیری خاص و ویژگی‌های غیرکلامی که باعث افزایش شدت آزار می‌شوند اشاره شده است. در پایان نیز بی‌ادبی قراردادی‌نشده و انواع آن، رفتارهای صورت‌محور، رفتارهای قراردادمحور و رفتارهای بافت‌محور، بررسی خواهد شد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1482648 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!