مطالعه تاثیر گرسنگی بر شاخص های بیوشیمیایی کبدی و ایمنی غیر اختصاصی بچه ماهی یلی خط کمانی (Terapon jarbua،Forsskal، 1775)

نویسنده:
پیام:
چکیده:
گونه های مختلف ماهیان می توانند دوره محرومیت غذایی یا گرسنگی را با استفاده از فعالیت اکتسابی مکانیسم های فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی که آن ها را با شرایط نامناسب محیط سازگار می سازد، تحمل نمایند. مطالعه حاضر، به منظور بررسی اثر گرسنگی بر شاخص های بیوشیمیایی کبدی و ایمنی غیراختصاصی بچه ماهی یلی خط کمانی (Terapon jarbua، Forsskal، 1775) انجام شد. در این تحقیق،180 بچه ماهی یلی با میانگین (±انحراف معیار) طولی 21/0± 46/4 سانتی متر و وزنی 30/0 ± 98/1گرم به دو گروه تغذیه شده و تغذیه نشده و سه تکرار (30 قطعه ماهی در هر تکرار) در مخازن پلاستیکی 60 لیتری مورد مقایسه و مطالعه قرار گرفتند. نمونه برداری از کبد و ماهی در روز صفر و نیز هر هفته یکبار تا هفته چهارم پس از محرومیت غذایی انجام شد. نتایج بدست آمده نشان دهنده کاهش معنی دار سطح کلسترول و تری گلیسرید در گروه تغذیه نشده از هفته 2 محرومیت غذایی، در مقایسه با گروه تغذیه شده بود (05/0>p). از هفته 1 محرومیت غذایی، سطوح پروتئین تام و گلیکوژن بطور معنی داری در گروه تغذیه نشده کاهش یافت (05/0>p) و در پایان دوره آزمایش، سطح لیزوزیم در گروه تغذیه نشده بصورت معنیدار افزایش یافت (05/0>p). نتایج حاضر نشان می دهد که ماهی یلی خط کمانی می تواند با دوره 1 ماهه گرسنگی سازش یافته و از ذخایر گلیکوژن و چربی بعنوان منابع انرژی استفاده نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1482893 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!