بررسی جمعیت آبچلیکیان زمستان گذران در مناطق حفاظت شده حرا و حرای تیاب و میناب، استان هرمزگان

پیام:
چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی جمعیت تیره آبچلیکیان زمستان گذاران در دو منطقه حفاظت شده حرا و حرای تیاب و میناب (خورهای کولاهی، حسن لنگی و تیاب) در استان هرمزگان در فاصله سال های 1385 تا 1390 بوده است. با توجه به نتایج در دوره 6 ساله مورد بررسی 22 گونه از تیره آبچلیکیان در مناطق مورد مطالعه زمستان گذرانی داشته اند که تعداد گونه های مشاهده شده در منطقه حفاظت شده حرا و خورهای حسن لنگی، کولاهی و تیاب برابر 19،17،20،20 گونه است. در میان گونه های شناسایی شده تیره آبچلیکیان در بازه زمانی مورد مطالعه دو گونه تلیله شکم سیاه (Calidris alpina) و گیلانشاه بزرگ (Numenius arquata) به ترتیب 41/08 و 17/26 درصد کل مشاهدات، فراوان ترین گونه ها بودند. براساس یافته های این تحقیق بیش ترین جمعیت مشاهده شده مربوط به منطقه حفاظت شده حرا (37054 قطعه) و کم ترین آن درخور کولاهی (5949 قطعه) بوده است. بررسی شاخص های تنوع زیستی و نمودار مرتب سازی تنوع به روش Renyi نشان داد خور حسن لنگی با شاخص های تنوع گونه ای شانون واینر (2/18=H'') و سیمپسون (7/14=D)، فراوانی گونه ای (17) و شاخص های یکنواختی پایلو (0/69=j'') و مکینتاش (0/82=E) به نسبت دیگر مناطق دارای تنوع زیستی بالاتری بوده (0/05>P) و توانسته زیستگاه مناسبی برای تیره آبچلیکیان فراهم کند. از سوی دیگر فراکافت نسبت های تشابه (SIMPER) برای منطقه حفاظت شده حرا و سه خور حسن لنگی، کولاهی و تیاب به ترتیب برابر 61/11%، 55/89%، 46/20% و 63/75% بوده است. فراکافت نسبت های تشابه جفتی (ANOSIM) مشخص نمود که بین منطقه حفاظت شده حرا و خورهای حسن لنگی، کولاهی و تیاب و هم چنین بین خور حسن لنگی و کولاهی تفاوت معنی داری بین نسبت تشابه مجموع کل مشاهدات وجود دارد (0/05>P). توزیع گونه ها در منطقه حفاظت شده حرا و دو خور کولاهی و تیاب از مدل توزیع سری لگاریتمی و در خور حسن لنگی از مدل عصای شکسته پیروی می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1483413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!