اثر کاهش فعالیت به روش لیگاتوربندی عصب نخاعی بر بیان ژن NT-4 در عصب سیاتیک رت های نر ویستار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نوروپاتی دردناک حالتی است که از آسیب یا بیماری اعصاب حسی پیکری حاصل می شود. نوروتروفین ها از جمله NT-4 برای رشد و نمو نورونی حیاتی بوده و یکپارچگی عملکرد و ساختار سیستم عصبی را حفظ می کنند. با توجه به نقش و اهمیت فعالیت بدنی در ترمیم و شکل پذیری عصبی، هدف مطالعه حاضر بررسی اثر مزمن کاهش فعالیت به شکل لیگاتوربندی نخاع (SNL) بر بیان ژن NT-4 عصب سیاتیک رت های نر ویستار می باشد.
مواد و روش ها
10 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار با میانگین وزن30±250 گرم به دوگروه کنترل سالم (C) و گروه کاهش فعالیت به روشSNL تقسیم شدند. طی شش هفته پس از آن آزمون های رفتاری درد نوروپاتیک در گروه های پژوهشی به طور مستمر انجام شد. در پایان هفته ششم تغییرات بیان ژن NT-4در عصب سیاتیک با تکنیکReal time اندازه گیری شد.
نتایج
آزمون های رفتاری نشان دادند که کاهش فعالیت به شکل لیگاسیون نخاعی موجب آلوداینیای (درد سوزشی) مکانیکی و پردردی حرارتی در گروه SNL می شود. کاهش آستانه درد تا تمام پروتکل مشاهده شد (p<0.05). همچنین، در مقایسه با گروهC میزان بیان ژن NT-4در عصب سیاتیک گروه SNL بالاتر بود (p<0.05).
نتیجه گیری
پژوهش حاضر نشان داد که کاهش فعالیت به شکل SNL با افزایش بیان ژن NT-4 در گروه تجربی همراه می باشد. با توجه به اعمال فیزیولوژیک NT-4در سیستم عصبی احتمالا این افزایش سازوکاری جهت نوزایی عصبی در محل آسیب دیده می باشد. با توجه به تحقیقات انجام شده به نظر می رسد افزایش فعالیت بتواند افزایش بیان NT-4 را بهبود بخشیده و نوزایی عصبی را تسریع کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
405 تا 412
لینک کوتاه:
magiran.com/p1483511 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!