تاثیر باکتری های حل کننده فسفات و مقایسه کاربرد کود شیمیایی و بیولوژیک فسفر در زراعت سیب زمینی

پیام:
چکیده:
به منظور ارزیابی اثرسه عامل باکتری های حل کننده فسفات، فسفر شیمیایی و ارقام سیب زمینی با استفاده از یک آزمایش اسپیلت اسپیلت پلات در قالب بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار طی سال زراعی 1386 در مزرعه ای در روستای اناج از توابع شهرستان اراک، ارزیابی شد. نتایج نشان داد که باکتری های حل کننده فسفات و تقابل آن با سایر عامل ها، به نحو معنی داری وزن تر اندام هوایی، وزن تر غده، وزن خشک غده، محتوای فسفربوته و شاخص برداشت را تحت تاثیر قرار داده و باعث افزایش معنی دار عملکرد غده، نسبت به تیمارهای شمیایی در سطح 1% شد. اثر متقابل باکتری های حل کننده فسفات و فسفر شیمیایی در صفات وزن تر وخشک اندام هوایی، وزن خشک غده، تعداد ساقه در بوته، عملکرد بیوماس و محتوای فسفر بوته در سطح حداقل 5% معنی دار شده و تیمار کاربرد باکتری های حل کننده فسفات همراه با 75 کیلوگرم فسفر شیمیایی از نظر عملکرد با مصرف 150 کیلوگرم کود شیمیایی فسفره، تفاوت معنی داری نداشته است. نتایج نشان داد مصرف فسفر شیمیایی به میزان 150 کیلوگرم در اکثر صفات مانند عملکرد غده، درصد فسفر جذب شده، محتوای فسفر بوته، وزن خشک اندام هوایی و عملکرد بیوماس، تفاوت معنی دار در سطح 1% دارد و بالا ترین نتیجه را حاصل می نماید. در بین ارقام مختلف سیب زمینی، رقم لیدی رزیتا در اکثر صفات خصوصا عملکرد غده، شاخص برداشت، محتوای فسفر بوته و وزن تر غده و اندام هوایی، با ارقام دیگر و فسفر شیمیایی تفاوت معنی دار در سطح 1% داشته و بالاترین میزان را به خود اختصاص داده است ولی در تقابل با باکتری های حل کننده فسفات تفاوت معنی داری دیده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p1483534 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!