تجزیه و تحلیل ریسک انفجار ایستگاه های تقلیل فشار گاز شهری (TBS) با استفاده از روش شناسایی حالات نقص و تحلیل اثرات آن (FMEA و تکنیک تجزیه و تحلیل درخت خطا (FTA))

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توجه به ایمنی سایت های فرآیندی مجاور اماکن مسکونی بخصوص در کلان شهرها از دیدگاه مهندسی ایمنی و مدیریت ریسک اهمیت زیادی دارد. این مطالعه با هدف شناسایی کانون های خطر انفجار در ایستگاه های تقلیل فشار گاز شهری (TBS) و تجزیه و تحلیل کیفی و کمی علل وقوع آنها و برآورد میزان احتمال وقوع نشتی در این ایستگاه ها انجام گرفت.
روش بررسی
جهت شناسایی کانونهای خطر و تحلیل کیفی نقص ها از روش حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن (FMEA) و برای تعیین احتمال بروز حوادث مرتبط از روش آنالیز درخت خطا (FTA) استفاده گردید. جهت برآورد میزان احتمال رویدادهای پایه درخت خطا از نظرات خبرگان و بانک های داده مرتبط استفاده گردید.
یافته ها
تعداد ده کانون خطر انفجار در ایستگاه هایTBS شناسایی گردید. در مجموع 67 نقص در وقوع نشتی گاز از سنسینگ که دارای بیشترین عدد اولویت ریسک (RPN=24) بود مشخص شد. همچنین سیستم ارت ایستگاه با عدد اولویت RPN=4 کمترین مقدار عدد اولویت ریسک را داشت. نتایج نشان داد که احتمال نشت گاز از سنسینگ برابر 52/0 در سال می باشد. نقص فرآیندی (FP =0.334) بیشترین و علل مکانیکی (FP=0.062) کمترین سهم در رقوع نشت گاز از سنسینگ را دارند.
نتیجه گیری
پیشگیری و کنترل نشتی گاز از سنسینگ و جلوگیری از وقوع نقص های فرآیندی و رفتارهای ناایمن در کاهش ریسک انفجار ایستگاه های تقلیل فشار گاز شهری اهمیت قابل توجهی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1483565 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!