مقایسه میزان آگاهی و عملکرد کنترل عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی در بین خانواده های غیر رابط بهداشت و رابط بهداشت در مشهد

چکیده:
مقدمه
بیماری ایسکمی قلبی عامل حدود 40% مرگ ها و در راس 15 علت بار جهانی بیماری ها در سال 2020 می باشد. بکارگیری نیروهای داوطلب مردمی اموزش دیده می تواند در ارتقا سطح آگاهی و عملکرد و نگرش عمومی در رابطه با سلامت نقش مهمی داشته باشد.
روش کار
مطالعه مورد شاهدی بین 599خانوار ساکن در مرکز بهداشت شماره دو مشهد که به روش نمونه گیری تصادفی منظم و با توجه به نسبت رابط به خانوار در شهری به ازا هر رابط 4 خانوار و در روستا دو خانوار از محدوده همان رابط به عنوان شاهد جمعا 482خانوار و از هر خانواده یک فرد بالای 18 سال بر اساس نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها برگرفته ازپرسشنامه کشوری عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی مشتمل بر 4 بخش، که به روش خود اظهاری درب منازل توسط افراد بالای 18 سال تکمیل شد. برای هر سوال یک امتیاز در نظر گرفته شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماریSPSS Ver 16 با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین) و استنباطی(کای دو، تی تست) تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
مطالعه کنونی بر روی 599 نفر که 117 نفر(5/19%) ازخانواده های رابطین بهداشت و 482 نفر(5/80%) از خانوار های غیر رابط انتخاب شده بودند. 552 نفر زن و 47 نفر مرد بودند. جنس و تحصیلات فرد پاسخگو در دو گروه تفاوت معنی داری ندارند. میزان اگاهی خانوار های رابطین در رابطه با مصرف ماهی و روغن بالاتر می باشد (p<0/001)ولی در رابطه با مصرف میوه و سبزی و فعالیت بدنی آگاهی خانوارهای بدون رابط بالاتر است (p<0/001). درمان دارویی خوراکی، کنترل رژیم غذایی، تعدیل توده بدنی، مصرف دخانیات، افزایش تحرک و مصرف داروهای سنتی در خانوارهای رابط عملکرد به نحو چشمگیری بهتر است(p<0/001). ناهماهنگی بین اگاهی و عملکرد در مصرف میوه، سبزی و روغن سرخ کردنی وجود دارد(p<0/001). لذا پیشنهاد می گردد علل موثر بر تفاوت عملکرد و آگاهی در این موارد مورد بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1484069 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!