اثر بخشی تمرین درمانی در آب بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به استئوآرتریت زانو

پیام:
چکیده:
هدف
امروزه شرکت در فعالیت بدنی در بهبود عوارض بیماری های مزمنی همچون استئوآرتریت پیشنهاد میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر یک دوره تمرین درمانی در آب بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به استئوآرتریت زانو بود.
مواد و روش ها
مطالعه از نوع معادل سازی متقابل بود. توسط روش تصادفی ساده، 30 زن مبتلا به بیماری استئوآرتریت زانو (40 تا 74 سال) در دو گروه تجربی قرارگرفتند. ازپرسشنامه KOOS در سه مرحله پیش، پس، و میان آزمون جهت اندازه گیری تاثیر تمرین درمانی در آب از نظر بیماران استفاده شد. این پرسشنامه 5 عامل درد، عوارض مربوط به بیماری، فعالیت های روزمره زندگی، فعالیت های ورزشی و عملکردی، و کیفیت زندگی را اندازه گیری می کند. درهشت هفته اول (بین پیش و میان آزمون)، گروه اول دوره بی تمرینی و گروه دوم دوره تمرین خود را داشتند. درهشت هفته دوم (بین میان و پس آزمون)، وضعیت تمرینی گروه ها معکوس شد. به این ترتیب، برنامه تمرینی هردو گروه معادل، ولی دوره بندی تمرین آنها معکوس بود. تحلیل آماری از طریق آنوای اندازه های مکرر و توسط نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها
نتایج دو گروه تجربی مشابه و موید یکدیگر بود و نشان داد که 1. بی تمرینی با عدم تغییر در تمامی عوامل پرسشنامه همراه بود، 2. تمرین موجب پیشرفت عوامل پرسشنامه، و 3. قطع تمرین باعث پسرفت آنها شد. این یافته با یافته های مربوط به اندازه گیری های عملکردی همسو بود (000/ 0 = P).
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که برنامه به کار رفته در تحقیق حاضر برای مبتلایان به استئوآرتریت زانو مفید بوده و موجب ارتقای کیفیت زندگی آنها شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1484611 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!