وضعیت نشانگان بازنشستگی در بازنشستگان شهرستان بابل

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بازنشستگی بر ابعاد مختلف جسمی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی فرد تاثیرگذار است. از آنجا که لازم است عواملی که موجب ارتقاء یا تضعیف نشانه های سلامت عمومی در بازنشستگان می شود، مورد توجه جدی قرار گیرد، لذا هدف این مطالعه بررسی نشانگان بازنشستگی در بازنشستگان شهر بابل بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 205 بازنشسته بالای 50 سال انجام شد. اطلاعات توسط پرشسنامه ای مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و نشانگان بازنشستگی جمع آوری شد. پرسشنامه نشانگان بازنشستگی شامل 40 سوال به صورت پنج گزینه (هرگز تا همیشه) بر روی چهار احساس درماندگی و شکست، احساس پیری و بطالت، احساس تلاش و جهت گیری جدید و احساس سردرگمی و تعارض بوده است. داده ها سپس وارد نرم افزار آماری SPSS شده و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
2/53 درصد مرد و 8/46 درصد زن با میانگین سنی 87/5±13/61 سال بودند. میانگین امتیاز احساس درماندگی و شکست 52/0±08/2، احساس پیری و بطالت 51/0±73/3، احساس تلاش و جهت گیری جدید 65/0±47/3 و احساس سردرگمی و تعارض 56/0±49/2 بدست آمد. احساس درماندگی و شکست با احساس سردرگمی و تعارض همبستگی مستقیم داشت (0001/0p<). همچنین احساس تلاش و جهت گیری جدید با احساس پیری و بطالت همبستگی مستقیم و با احساس درماندگی و شکست همبستگی معکوس داشت (هر دو 0001/0p<).
نتیجه گیری
نتایج طرح نشان داد که کمابیش بازنشستگان شهرستان بابل از نشانگان بازنشستگی رنج می برند. لذا توجه به این قشر و بهبود شرایط افراد بازنشسته ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
100 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1484613 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!