اثر تلفیقی قارچ Metarhizium anisopliae و باکتری Pseudomonas fluorescens CHA0 بر نماتود ریشه گرهی، Meloidogyne incognitaدر گوجه فرنگی

پیام:
چکیده:
نماتود ریشه گرهی از مهم ترین نماتودهای انگل گیاهی با دامنه وسیع میزبانی است. با توجه به خطرات سموم، استفاده از روش های غیرشیمیایی، از جمله مهار زیستی در مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی ضروری به نظر می رسد. در این پژوهش، اثر دو عامل کنترل زیستی Metarhizium anisopliae و Pseudomonas fluorescens CHA0 بر نماتود Meloidogyne incognita به طور جداگانه و به طور توام، در چند آزمایش مطالعه گردید. در آزمون غیرفرار تعیین اثر بازدارندگی باکتری بر قارچ، مشخص شد که باکتری بر قارچ اثر بازدارنده نداشت. در بررسی های آزمایشگاهی اثر سوسپانسیون و عصاره کشت این عوامل، بیشترین اثر کشندگی بر لارو سن دوم در تیمار مخلوط عصاره کشت هر دو عامل با قریب 95% و در درجه دوم، در تیمار عصاره کشت باکتری با حدود 80% مرگ و میر، مشاهده گردید. بیشترین کاهش تفریخ تخم (98-93 درصد) نیز در تمامی تیمارهایی که عصاره کشت یک یا هر دو عامل موجود بودند، مشاهده شد. در مقایسه اثر روش های کاربرد این عوامل، در تیمارهایی که خیساندن خاک با سوسپانسیون قارچ صورت گرفت، شاخص های رشدی گیاه به میزان قابل توجهی بهبود یافتند و شاخص های نماتود نیز به مقدار قابل توجه کاهش داشتند، به طوری که در آزمایش اثر تلفیقی عوامل کنترل زیستی در شرایط گلخانه، در تیمار افزودن فرم تجاری قارچ به خاک و خیساندن خاک با سوسپ‍انسیون اسپور، شاخص های رشدی گیاه در بهترین وضعیت قرار داشتند و همین تیمار نیز به میزان قابل توجهی موجب کاهش شاخص های نماتود شد، به طوری که تعداد گال در گیاه تا 30% و فاکتور تولیدمثل تا حدود 75% کاهش یافت. این مقاله اولین گزارش از اثر نماتودکشی قارچ M. anisopliae بر نماتود ریشه گرهی M. incognita می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
339 تا 355
لینک کوتاه:
magiran.com/p1485480 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!