عوامل اثرگذار در میزان مصرف سیگار در بین سربازان

پیام:
چکیده:
مقدمه
این پژوهش با هدف شناخت میزان شیوع مصرف سیگار در بین سربازان و عوامل مرتبط با آن انجام شده است تا بتواند برای پیشگیری از آن به جوانان شاغل خدمت در سازمان های نظامی کمک کند.
روش
روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش سربازان وظیفه ای است که در زمان اجرای پژوهش (90-1389) مشغول خدمت سربازی بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری مبتنی بر سهم استفاده شد و تعداد 3920 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه غربالگری اعتیاد، مقیاس شدت اعتیاد و پرسشنامه وضعیت خدمت سربازی و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی استفاده شد.
نتایج
میزان مصرف فعلی سیگار در بین سربازان 6/10 درصد گزارش شده و در مجموع 22 درصد از سربازان با احتساب مصرف در گذشته، تجربه مصرف سیگار را دارند. عوامل مرتبط با مصرف در دوره خدمت سربازی عبارت بودند از: مدت زمان خدمت، میزان استفاده از مرخصی ساعتی در هفته، تعداد روزهای غیبت در طول دوره خدمت، تعداد دفعات فرار در طول دوره خدمت، تعداد روزهای بازداشت در طول دوره خدمت، احساس تنهایی، رابطه با فرمانده و مسئول، رابطه با هم دوره ای ها، میزان رضایت از محل خدمت، نوع رده محل خدمتی، وضعیت خدمتی، نوع تنبیه و وضعیت شغلی پیش از سربازی.
بحث: میزان مصرف کننده سیگار در بین سربازان کشورمان (ایران) کمتر از جمعیت عادی است. با این وجود همین میزان نیز نمایانگر آسیب و خطر مصرف سیگار و تبعات آن برای سازمان های نظامی بوده و نیاز به مداخلات در زمینه کاهش میزان مصرف در سازمان های نظامی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1486554 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!