تعیین میزان رعایت استاندارد های حفاظت در برابر اشعه در مرکز آموزشی درمانی شهدای تبریز

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
اگر تشخیص، سنگ بنای پزشکی نوین باشد، تصویربرداری پزشکی اساس تشخیص های پزشکی است. اگر فن آوری پرتونگاری به درستی مورد استفاده قرار بگیرد، به پزشک ماهر اجازه می دهد تا بسیاری از مشکلات پزشکی را که در موقعیت های دیگر در بیماران قابل تشخیص نیستند به درستی تشخیص دهد. از یک طرف، استفاده از این پدیده در امر بهبود زندگی و سلامت جامعه ضروری است و از طرف دیگر زیان بار بودن آن برای سلامت جامعه امری بدیهی است. جوابی که در رفع این تناقض می توان ارائه نمود، استفاده ی کنترل شده و مطابق مقررات حفاظتی می باشد که در پرتو رعایت این مقررات می توان از این پدیده در جهت گسترش سلامت در جامعه و پیشگیری از گسترش زیان های آن سود برد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه ی توصیفی - مقطعی است که به وسیله چک لیست محقق ساخته ای که روایی و پایایی آن توسط متخصصان تایید گشته است، به صورت مشاهده ی مستقیم در مرکز آموزشی درمانی شهدا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سپس داده های به دست آمده در نرم افزار excel وارده شده و به روش آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
یافته ها
نتایج به دست آمده از ارزیابی انجام شده در مرکزآموزشی درمانی شهدا، نمایانگر این می باشد که میزان رعایت استاندارد ها در حیطه حفاظت کارکنان، طیفی از 73.6 تا 100 درصد را در بر می گیرد. میزان رعایت استاندارد ها در حیطه ی حفاظت بیماران، طیفی از 0 تا 99.2 درصد را در برمی گیرد. میزان رعایت استاندارد ها در حیطه ی وسایل حفاظتی از لحاظ وجود آن ها در حد متوسط به پایین می باشد و میزان رعایت استانداردها در حیطه ی حفاظت محیطی نیز متوسط به بالا می باشد.
بحث و نتیجه گیری
به طور کلی می توان نتیجه گرفت که قسمتی از استانداردهای حفاظت در مقابل اشعه در بخش پرتونگاری تشخیصی بیمارستان شهدا رعایت نمی شود. در صورت برگزاری دوره های آموزشی و افزایش آگاهی کارکنان و بیماران و همچنین ممیزی ادواری بخش پرونگاری ممکن است بتوان میزان رعایت استانداردهای حفاظت در مقابل اشعه را افزایش داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1486984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!