استفاده از مدل های غیر قطعی در پیش بینی دبی متوسط ماهیانه با استفاده از مدل های سری زمانی(مطالعه موردی: چشمه سلیمانیه کاشان)

چکیده:
استفاده از انواع مختلف روش های تحلیل سری های زمانی، از شیوه های متداول در پیش بینی عوامل هیدرولوژیکی است. در این پژوهش، وضعیت دبی چشمه سلیمانیه کاشان با استفاده از داده های 11 ساله (داده های ماهیانه) ایستگاه چشمه سلیمانیه با استفاده از مدل های مختلف سری زمانی مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از بهترین مدل، اقدام به پیش بینی دبی چشمه برای 9 سال آینده گردید. در این پژوهش، داده ها با استفاده از 12 مدل سری زمانی که شامل مدل های اتورگرسیو، میانگین متحرک، اتورگرسیو میانگین متحرک مرکب و مدل های فصلی و غیرفصلی باکس و جنکینز بودند، بررسی شدند. در نهایت با توجه به اینکه در مدلSARIMA (1،1،0) (1،1،1) [12]، مقدار AIC کمترین و پارامترهای مدل از عدد یک تجاوز نکردند، این مدل به منظور پیش بینی داده های دبی انتخاب شد. در ادامه به منظور بررسی وضعیت نرمال بودن داده های پیش بینی شده از آزمون کلموگروف اسمیرنف استفاده شد. نتایج به دست آمده از آزمون نرمالیته، حاکی از نرمال بودن داده های پیش بینی شده بود؛ بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده، می توان نتیجه گرفت که نوع مدل های انتخابی به عنوان تابع پیش بینی کننده بسیار مهم بوده و بر روی دقت جواب های خروجی کاملا موثر است. همچنین با توجه به ماهیت غیرقطعی مسائل هیدرولوژیکی، سری های زمانی به عنوان یکی از روش های مناسب در پیش بینی پدیده های هیدرولوژیکی هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1487873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!