مطالعه تاریخچه مواد مخدر و ارزیابی تاثیر پایبندی به اعتقادات اسلامی در گرایش دانشجویان دانشگاه پیام نور اردبیل به مصرف مواد مخدر از طریق پیشرفت تحصیلی

پیام:
چکیده:
اعتیاد به عنوان یکی از بحران های چهارگانه قرن بیست و یکم می باشد که همه جوامع را درگیر کرده است. در حال حاضر با توجه به نرخ رشد سالانه اعتیاد (8%) و رشد جمعیت (زیر 3%)، تعداد مصرف کنندگان مواد افیونی 6 میلیون نفر برآورد می شود به علاوه شیوع اعتیاد در جوانان رو به رشد است به طوری که سن ابتلا به اعتیاد در ایران طی دو دهه اخیر به شدت کاهش یافته و به زیر 20 سال و گاهی به دوره راهنمایی رسیده است. به منظور مطالعه تاریخچه مواد مخدر و ارزیابی تاثیر پایبندی به اعتقادات اسلامی در گرایش دانشجویان دانشگاه پیام نور اردبیل به مصرف مواد مخدر از طریق پیشرفت تحصیلی از بین تعداد تقریبی 8000 دانشجوی در حال تحصیل در جریان نیم سال اول سال تحصیلی 89-1388 دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل، تعداد 403 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه آماری به شیوه خوشه ایتصادفی انتخاب گردید. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان با احتساب 0/05=α محاسبه گردید. روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی همبستگی بود. داده های مورد نیاز پژوهش به صورت میدانی با استفاده از پرسشنامه های زیر جمع آوری گردید: 1 پرسشنامه التزام عملی به اعتقادات اسلامی با پایایی (0/98=α)، دارای مولفه های التزام عملی به نمازخواندن (0/93=α)، التزام عملی به روزه گرفتن (0/94=α)، التزام عملی به احکام شرعی الهی (0/96=α) و التزام عملی به معاشرت با افراد مذهبی (0/92=α)؛ 2 پرسشنامه گرایش به مصرف مواد مخدر با پایایی (0/86=α)، دارای مولفه های عوامل خانوادگی (0/67=α)، عوامل اجتماعی محیطی (0/59=α)، دوستان (0/63=α) و ویژگی های فردی (0/78=α). پیشرفت تحصیلی نیز در قالب معدل ترم قبل و معدل کل از دانشجویان پرسیده شد. داده های جمع آوری شده به صورت توصیفی گزارش شد. سپس سوالات اصلی تحقیق با استفاده از تحلیل مسیر به صورت استنباطی تحلیل گردید. نتایج تحلیل نشان داد که بین التزام عملی به اعتقادات اسلامی و گرایش دانشجویان نسبت به مصرف مواد مخدر رابطه منفی مستقیم و معنی دار وجود دارد. مجموع اثرات غیر مستقیم التزام عملی به اعتقادات اسلامی بر گرایش دانشجویان نسبت به مصرف مواد مخدر برابر 0/06- بوده که رقم نسبتا پایینی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p1488656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!