تاثیر پوشش گیاهی حاشیه مزرعه ی چغندرقند بر درصد پارازیتیسم و تراکم جمعیت خرطوم بلند چغندرقند Lixus incanescens Boheman

پیام:
چکیده:
خرطوم بلند چغندرقند، Lixus incanescens Boheman، یکی از آفات مهم چغندرقند، Beta vulgaris L.، در استان خراسان رضوی است. در این تحقیق تاثیر سه نوع پوشش گیاهی مجاور مزارع چغندرقند بر تراکم جمعیت خرطوم بلند چغندرقند و درصد پارازیتیسم لاروهای آن در مزارع آزمایشی واقع در منطقه جوین استان خراسان رضوی طی سال های 1392 و 1393 مطالعه شد. در این مطالعه واحد نمونه برداری یک گیاه چغندرقند انتخاب شد. در هر دو سال، کمترین تراکم تخم به ازای گیاه (به ترتیب 6 و 3/6 عدد) و کمترین تراکم لارو به ازای گیاه (به ترتیب 1/3 و 3/3 عدد) در مزرعه چغندرقند همجوار با مرتع دارای درختان غیرمثمره مشاهده شد. در هر دو سال مورد مطالعه چهار گونه زنبور پارازیتویید لارو خرطوم بلند چغندرقند شامل Bracon intercessor Nees، B. kozak Telenga، Eurytoma aciculata Ratzeburg و E. ghilarovi Zerova از مزارع آزمایشی جمع آوری و شناسایی شدند. در هر دو سال، در بین چهار گونه زنبور پارازیتویید، گونه B. intercessor بیشترین درصد پارازیتیسم لاروی (به ترتیب69 و 76 درصد) را داشت. علاوه بر آن، بیشترین درصد پارازیتیسم لاروی توسط هر یک از چهار گونه زنبور پارازیتویید نامبرده و بیشترین درصد ماده های هر یک از آن ها در مزرعه چغندرقند در مجاور مرتع دارای درختان غیرمثمره مشاهده شد. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که وجود مرتع و درخت در حاشیه مزارع چغندرقند می تواند باعث افزایش درصد پارازیتیسم لاروی و کاهش تراکم جمعیت خرطوم بلند چغندرقند شود. نتایج بدست آمده از این پژوهش می تواند در برنامه های مدیریت تلفیقی خرطوم بلند L. incanescens در مزارع چغندرقند مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 214
لینک کوتاه:
magiran.com/p1488899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!