تاثیر مهارکننده های پروتئینی استخراج شده از دانه های ماش، نخود و گندم بر فعالیت آلفا- آمیلاز روده ای لاروهای سفیده ی بزرگ کلم (Pieris brassicae L. (Lep.: Pieridae

پیام:
چکیده:
سفیده ی بزرگ کلم با نام علمیPieris brassicae L. (Lep.: Pieridae) یک آفت مخرب همه جایی و گسترده ی چلیپاییان است. در این تحقیق، تاثیر عصاره های پروتئینی استخراج شده از دانه های ماش، نخود و دو رقم گندم شامل کویر و البرز بر فعالیت آلفا- آمیلاز روده ای لاروهای سن پنجم سفیده ی بزرگ کلم بررسی شد. عصاره ی پروتئینی ارقام ذکر شده با استفاده از محلول 1/0 مولار NaCl استخراج گردید. نتایج به دست آمده نشان دادند که تاثیر عصاره های استخراج شده بر فعالیت آلفا-آمیلاز وابسته به دز بود، به طوری که با افزایش دز مصرفی عصاره ها درصد مهار آنزیم نیز بیشتر شد. همچنین، در بالاترین غلظت عصاره های ماش، نخود و ارقام البرز و کویر گندم (به ترتیب 64/1، 2، 1 و 1 میلی گرم بر میلی لیتر)، فعالیت آنزیم به ترتیب به میزان 16، 4، 51 و 55 درصد مهار شد. به علاوه تاثیرpHروی مهار آنزیم به وسیله ی پروتئین های ارقام گندم نشان داد که بیشترین مهارکنندگی در 8= pH رخ می دهد که pH بهینه فعالیت آنزیم در شرایط آزمایشگاهی است. نتایج نشان دادند که pH روی مهار آلفا-آمیلاز این حشره توسط عصاره ی بذور گندم تاثیر معنی داری داشت. طبق نتایج، عصاره ی استخراجی از بذور ارقام گندم نسبت به عصاره ی استخراج شده از نخود و ماش روی مهار این آنزیم در لاروهای سفیده ی بزرگ کلم تاثیر بیشتری داشت. بنابراین، پروتئین های موجود در ارقام گندم جهت شناسایی ساختمان و بررسی اختصاصی بودن آن ها برای آنزیم آلفا-آمیلاز آفات مختلف از پتانسیل خوبی برخوردار می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1488924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!