تبیین مفهوم سلامت معنوی: یک مطالعه هیبرید

پیام:
چکیده:
مقدمه
سلامتی مفهومی کل نگر بوده که ادغام کننده ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است. از ابعاد یادشده، سلامت معنوی مفهومی بوده که چالش های بیشتری در مورد آن وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر تبیین مفهوم سلامت معنوی و مولفه های آن است.
روش
در این مطالعه از روش تحلیل مفهوم هیبرید استفاده شد که شامل سه مرحله نظری، تحقیق در عرصه و تحلیلی می باشد. در مرحله اول از مرور سیستماتیک سه مرحله ای، مرحله دوم مصاحبه های نیمه ساختار با استفاده از نمونه گیری هدفمند و در نهایت در مرحله سوم از روش تحلیل ادراکی برای ادغام نتایج دو مرحله قبلی استفاده شد.
یافته ها
ادغام یافته های دو مرحله اول و دوم با استفاده از تحلیل ادراکی در مرحله سوم بیان کننده تعریف سلامت معنوی و مولفه های آن بود که عبارت است از سلامت معنوی مفهوم چندبعدی دارای مراتب گوناگون بوده که در صورت فراهم بودن پیشایندهای وضعیت بودن، مراتب داشتن، وجود ساحت های بینش، گرایش، توانایی و ظرفیت های فرد در حضور ویژگی های رو به تعالی بودن، حصول در سایه هماهنگی همه امکانات درونی، فراهم شدن امکان انتخاب در رفتارهای اختیاری درونی و بیرونی و ارتباط با ساحت های چهارگانه الهی، فردی، اجتماعی و طبیعی به هدف غایی و پیامد خود که قرب الهی یا تقرب به خدای متعال است، نائل خواهد شد. شناخت معنوی، عواطف معنوی، کنش معنوی، ثمرات معنوی، تعالی معنوی و باورهای معنوی مولفه های اصلی تشکیل دهنده معنویت هستند.
بحث و نتیجه گیری
اگرچه نتایج این مطالعه تعریف مفهوم سلامت معنوی و مولفه های آن را ارائه نمود، توجه به عنصر فرهنگ و فضای ایرانی اسلامی در توسعه بیشتر مفهوم و به خصوص مولفه های سلامت معنوی مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی واجب و ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1488989 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!