تخمین شکل و عمق گنبدهای نمکی با استفاده از تفسیر داده های گرانی سنجی به روش شبکه های عصبی مصنوعی چندلایه

پیام:
چکیده:
در ژئوفیزیک کاربردی برای نشان دادن توزیع اجرام زیرزمینی اغلب از اجسامی مانند کره، استوانه قائم، منشور قائم، استوانه افقی، گسل قائم، تاقدیس و ناودیس استفاده می شود. در این مقاله برای پیداکردن یک مدل محتمل تر برای گنبد نمکی از شبکه های عصبی مصنوعی استفاده می شود. بدین منظور یک شبکه عصبی چندلایه با بی هنجاری هایی آموزش داده شد که از دو جسم با توزیع های جرمی متفاوت به دست آمده اند و بی هنجاری های مشابهی تولید می کنند. این شبکه آموزش دیده قادر خواهد بود نوع جسمی که بی هنجاری معینی را تولید کرده است، تشخیص دهد. با استفاده از این تکنیک می توان ابهام میان بی هنجاری های مشابهی را که از توزیع جرم های متفاوت تولید می شود، بدون استفاده از چگالی رفع کرد. هیچ روش تفسیری وجود ندارد که بدون اینکه برای شکل و تباین چگالی هدف فرضی در نظر بگیرد، مثلا میان یک تاقدیس و یک ناودیس تمایز قائل شود. در اینجا نشان داده می شود که این کار را می توان با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی برای تفسیر کیفی گرانی انجام داد. با استفاده از آموزش شبکه های عصبی مصنوعی چندلایه می توان تفسیر کیفی و کمی گرانی انجام داد که در این مقاله آموزش شبکه بر اساس الگوریتم مرسوم پیشرو پس انتشار خطا انجام گرفته است. تفسیر کیفی به معنی رفع ابهام میان اجسامی است که بی هنجاری مشابهی تولید می کنند، ولی در تفسیر کمی با شبکه های عصبی چندلایه، پارامترهای مدل (عمق، شعاع، گسترش عمودی و...) به دست می آیند. مدل های کره و استوانه قائم بهترین مدل ها برای نشان دادن گنبدهای نمکی اند؛ بنابراین از آنجا که از داده های واقعی گنبد نمکی هومبل استفاده شد، از مدل کره و استوانه قائم استفاده کردیم. با استفاده از مدل های کره و استوانه قائم، مجموعه ای از مشخصه های (feature) مناسب تهیه و نرمالایز شده و به عنوان ورودی به شبکه عصبی به کار رفتند. از آنجا که قاعده خاصی برای مشخص کردن تعداد نورون های مناسب لایه پنهان وجود ندارد، با تغییر تعداد نورون های لایه پنهان و مقایسه مجموع مربعات خطا (SSE) در هر حالت، بهترین تعداد نورون های این لایه به دست آمد. پس از تشخیص تعداد مناسب نورون های لایه پنهان شبکه، با داده های مصنوعی به دست آمده از مدل های مصنوعی کره و استوانه قائم به آموزش شبکه پرداختیم و در نهایت با استفاده از خروجی های شبکه مورد استفاده برای تشخیص شکل بی هنجاری و شبکه مورد استفاده برای تعیین پارامترهای بی هنجاری، شکل و پارامترهای گنبد نمکی هومبل را به دست آوردیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
439 تا 452
لینک کوتاه:
magiran.com/p1489953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!