هند و آینده ژئوپولیتیکی آن در آسیا با تاکید بر نقش ترسیمی ایران

پیام:
چکیده:
هندوستان در جنوب آسیا و در همسایگی چین، پاکستان، بنگلادش، برمه، بوتان و نپال قرار دارد. این کشور از جنوب خود بطور مطلق مسلط به اقیانوس هند است. هند از نظر وسعت هفتمین کشور دنیا است و با بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون دومین کشور پرجمعیت دنیا است که جمعیت و دارای تتوع نژادی، فرهنگی، مذهبی و زبانی است. در نظریه سیستم (ساختار) ژئوپولیتیکی جهان، کوهن جهان را به چهار جزء تقسیم می کند که یکی از این اجزاء منطقه ی ژئوپولیتیکی مستقل است. این منطقه با جغرافیای سیاسی شبه قاره هند منطبق است. قطب برتر این منطقه کشور هندوستان است که در حال ارتقاء برای تبدیل شدن به سومین قلمرو ژئواستراتژیک جهان می باشد (حافظ نیا،1390: 244). هند در حال ارتقاء به یک بازیگر در موازنه قدرت نه تنها در بین همسایگان خود در جنوب آسیا بلکه، در سرتاسر قاره آسیا و جهان است. هند اکنون در حال تبدیل شدن به بازیگر محوری در ارتباط با چین، آسیای مرکزی، خلیج فارس و جنوب آسیاست (مجتهدزاده و همکاران،1390: 16).
قلمرو ژئوپولیتیکی هند نیز به ترتیب اولویت عبارتند از: جنوب آسیا و حوزه اقیانوس هند، جنوب شرق و غرب آسیا با محوریت ایران، اوراسیای مرکزی، در طول دهه 1980 و 1990 میلادی تشکیلات نظامی و غیرنظامی هند، حوزه ی منافع استراتژیک هند را از توده ی خشکی جنوب آسیا به اقیانوس هند و از خلیج-فارس تا تنگه هرمز تعیین کرده است. با این وجود در قرن 21 پهنه ی افقی منافع استراتژیک این کشور به ماورای تنگه مالاگا رسید و به حوزه های دیگر تداوم پیدا خواهد کرد. لذا در این تحقیق اهداف ژئوپولیتیکی و استراتژیکی هند تا سال 2030 میلادی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
339
لینک کوتاه:
magiran.com/p1490726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!