شیوع و عوامل مرتبط با دیابت نوع دو در شهرستان میبد -1390

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیابت نوع دو شایعترین فرم بیماری دیابت می باشد. عواملی همچون سابقه ژنتیکی، اضافه وزن و چاقی و فشار خون بالا از عوامل خطر مهم این بیماری می باشند. این مطالعه با هدف تعیین شیوع و عوامل مرتبط با آن در افراد بالای 30 سال شهرستان میبد انجام گرفته است.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی می باشد. در این مطالعه از داده های بدست آمده از طرح اجرایی غربالگری دیابت و فشارخون به تعداد 14276 نفر که در بین افراد 30 ساله و بالاتر شهرستان میبد به اجرا در آمده، استفاده شده است. تجزیه و تحلیل های مورد نیاز با استفاده از آزمون آماری کای دو و در محیط نرم افزار آماری SPSS انجام شده است.
یافته ها
در این مطالعه شیوع افراد مبتلا به دیابت نوع دو و افراد قرار گرفته در مرحله پره دیابتیک به ترتیب 12 و 5/9 درصد بدست آمد و به طور معنی داری شیوع بیماران در شهر بیشتر از روستا، در زنان بیشتر از مردان و در افراد مسن تر بیشتر از سنین پایین تر بود. همچنین این شیوع درافراد قرار گرفته در گروه های دارای اضافه وزن، چاق، فشارخون بالا، سابقه دیابت در اطرافیان، سابقه دیابت بارداری، سابقه سقط، مرده زایی و یا نوزاد بالای 4000 گرم نیز بیشتر از دیگران بود.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای دیابت نوع دو در این شهرستان، لازم است برنامه های پیشگیری و تشخیص زودرس این بیماری تقویت شوند و در این خصوص باید بر زنان، افراد با سنین بالاتر و ساکنین شهر تاکید بیشتری شود و افراد دارای سابقه دیابت در اطرافیان، سابقه دیابت بارداری، سابقه سقط، مرده زایی یا تولد نوزاد با وزن بالای 4000 گرم در اولویت قرار گرفته و با دقت بیشتر بررسی شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p1492093 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!