درد و درمان از نگاه شاه مردان (تبیین فلسفی بیماری و بهبودی از دیدگاه حضرت علی (ع))

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
علی رغم پیشرفت های شتابان علمی در جهان و کوشش اندیشمندان و خردورزان برای ترسیم مرزی روشن میان دو گستره بیماری و سلامتی، این موضوع همچنان از نقاط ضعف علوم پزشکی محسوب می شود. آمیختگی تعاریف این دو اقلیم، موجب عدم کامیابی پزشکان درشناخت منشا بسیاری از بیماری ها و به تبع آن ناتوانی در درمان آنها شده است، از این رو نه تنها پزشکان بلکه بسیاری از متفکران برآنند تا در عرصه کارزار تفکرات فلسفی خود، در زمینه فلسفه پزشکی و اصول و روش های آن نیز پرسشگری نمایند. از اینرو مطالعه حاضر، با هدف بررسی دیدگاه حضرت علی (ع) در شناسایی عاملیت بیماری و بهبودی طراحی و به انجام رسید.
روش
روش انجام مطاله به صورت تحلیل اسنادی و مفهومی بوده و در این راستا از منابع مختلفی چون قرآن کریم، کتب تفسیری و احادیث و همچنین مقالات موجود در بانک های اطلاعاتی چون PUB MED SID، IRANMEDEX، MAGIRAN، و ISI استفاده شده است.
نتایج
آنچه حضرت علی (ع) را در بین همه رهبران دینی و حتی بالاتر از فیلسوفان نام آور جهان، بر چکاد رفیع علم پزشکی قرار می دهد ورود به فلسفه علم پزشکی و تفکرات عقلی مرتبط با آن است. بر طبق نظریه متفکرانه، «دوائک فیک ولا تشعر و دائک منک ولا تبصر» انسان از نگاه حضرت علی (ع) به عنوان یک مجموعه بزرگ و کامل معرفی شده و از وی به عنوان عالم اکبر یاد می شود و درد و درمان را نیز نهادینه در وجود او می انگارد.
استنتاج
دانشمندان علوم پزشکی جهان پس از شکستهای متمادی در زمینه درمان بسیاری از بیماری ها، به نظریه بی بدیل، حضرت علی (ع) که بی تردید ارتباطی تنگاتنگ با علم الهی دارد، نزدیک شده اند. در این راستا مباحث بین رشته ای سایکونوروایمونولوژی(Psychoneuroimmunology) به عنوان پیش قراول این مباحث، انسان را موجودی کامل و چند بعدی و متاثر از ابعاد زیستی- شیمیایی- روانی- اجتماعی در نظرگرفته و درمان بیماری ها را با رویکردی مبتنی بر ابعاد وجودی انسان و البته با توجی هات فیزیوپاتولوژی پزشکی مدرن پیشنهاد می نماید اگرچه؛ بسط و دریافت لایه های عمقی این نظریه فاخر فلسفی در زمینه پزشکی نیازمند تلاشهای علمی بسیار زیاد و کارآزمایی های علمی جدی می باشد لکن در صورت نیل به این مقصود، زبان مشترکی در میان مکاتب مختلف درمانی بوجود آمده و با تلقی انسان به عنوان موجودی همه جانبه و کامل، مسیر یافتن درمانهای جدید و کامیابی بر بیماری های امروزی هموار خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1492298 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!