تبیین درک و تجربه متخصصین زنان و ماماها از معاینه بکارت و پیامدهای آن: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
معاینه بکارت در برخی کشورها از جمله ایران به صورت سنتی و عرفی شناخته شده است. اهداف اصلی برای انجام این معاینه در فرهنگ های گوناگون شامل ارزیابی خویشتن داری، تاخیر در ایجاد رابطه جنسی تا زمان ازدواج، پیشگیری از ایدز و سایر بیماری های مقاربتی و حفظ شرافت خانوادگی با دفاع از بکارت دختران می باشد. به علت وجود دیدگاه های متفاوت در رابطه با معاینه بکارت و اقدام به عمل جراحی برای ترمیم آن از جانب گروه پزشکی و ارائه دهندگان خدمات بهداشت باروری، بازنگری در نقش و وظایف آنان ضروری به نظر می رسد. مطالعه کیفی حاضر با هدف تبیین درک و تجربه متخصصین زنان و ماماها از معاینه بکارت و پیامدهای آن انجام شد.
روش کار
این مطالعه کیفی با روش تحلیل محتوا انجام شد. مشارکت کنندگان در این مطالعه 15 نفر، شامل 7 متخصص زنان و 8 مامای واجد شرایط پژوهش بودند که در ابتدا با روش هدفمند و سپس با روش گلوله برفی انتخاب و مورد مصاحبه عمیق فردی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از راهنمای سوال اولیه استفاده شد. تمام مصاحبه ها ضبط و تایپ شد و با روش تحلیل محتوای قراردادی آنالیز شدند.
یافته ها
تحلیل داده های کیفی منجر به ظهور سه طبقه «ماهیت معاینه»، «الزامات معاینه» و «پیشگیری از پیامدهای منفی معاینه» بود که در طبقه «ماهیت معاینه» سه زیر طبقه: «علل معاینه بکارت»، «ارزش تشخیصی معاینه» و «پیامد معاینه»، در طبقه «الزامات معاینه» زیر طبقات: «لزوم برنامه ریزی برای نظارت بر انجام معاینه و پیامدهای حاصل از نتایج منفی»، «آموزش، حمایت و امنیت سیستم پزشکی و مامایی» و «اخلاق و حقوق بهداشت باروری» بود و در طبقه سوم یعنی «پیشگیری از پیامدهای منفی معاینه» دو زیر طبقه: «راهکارهای توانمندسازی جامعه» و «راهکارهای پیشگیری از پیامدهای ناشی از اعلام نتیجه» جای گرفتند.
نتیجه گیری
معاینه بکارت مرتبط با مداخلات پزشکی مانند پیشگیری، درمان و بازتوانی نیست. این معاینه نمی تواند عدم وجود رابطه جنسی را اثبات کرده و دارای پیامدهای نامطلوب است، چنین ارتقاء سیستم بهداشتی در رابطه با کیفیت انجام این معاینه و توانمندسازی جامعه مبتنی بر آموزش، دو رویکرد اساسی برای حفظ حقوق بهداشت باروری می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1492729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!