بررسی نظرات اساتید و دانشجویان و سنجش نیازمندی های دانشجویان در راستای ارائه سرفصل دروس پیشنهادی آموزش کارآفرینی در حوزه

پیام:
چکیده:
مقدمه
ایجاد، حفظ و توسعه رفتارها و منش کارآفرینی در افراد، نقطه تمرکز امروز آموزش کارآفرینی است. هدف این مطالعه طراحی و تدوین سرفصل های آموزش کارآفرینی در حوزه های علوم پیراپزشکی با توجه به بازار کار و ماهیت کاری رشته های موردنظر و مبتنی بر نقطه نظرات اساتید و دانشجویان بوده است.
روش ها
در این پژوهش توصیفی - تحلیلی، به منظور طراحی و تدوین سرفصل های علمی و کاربردی آموزش کارآفرینی، از نظرات اساتید (65 نفر) و دانشجویان (531 نفر) پنج دانشکده دانشگاه علوم پزشکی شیراز استفاده شد. ابزار پژوهش یک پرسشنامه حاوی سوالات باز و بسته تخصصی در زمینه مهارت های کارآفرینی بود که توسط هر دو گروه هدف تکمیل شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید اهل فن و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ (71/0) به تائید رسید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و شاخص های میانگین، آزمون تی و تحلیل محتوا در سطح معناداری 05/0 (سطح اطمینان 95%) تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
نتایج حاصل از اجرای این پژوهش، نوع مهارت، زیرمجموعه هر مهارت و سرفصل های پیشنهادی دوره آموزشی را مشخص نمود. آزمون نتایج نشان داد که در سطح معناداری 05/0 تفاوت آماری معناداری بین دیدگاه دانشجویان و اساتید در هر یک از مهارت ها با توجه به مقدار p (001/0>p) وجود دارد.
نتیجه گیری
توسعه دوره های اجرایی کارآفرینی از دوره های جاری مانند مبانی خلاقیت و کارآفرینی تا آشنایی با مطالعات امکان سنجی به دوره ها و سمینارهایی با محتوای تدوین طرح تجاری، اصول مدیریت، اصول مذاکره و برقراری ارتباط موثر، کارگروهی، راه اندازی و مدیریت کسب و کار، اصول بازاریابی، آشنایی با حقوق و امور مالی و مدیریت ریسک الزامی و موثر است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
106 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p1493028 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!