تاثیر هشت هفته تمرین تناوبی شدید بر وزن بدن و سطوح سرمی TNF-α، انسولین و نیمرخ لیپیدی کودکان دارای اضافه وزن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شیوع چاقی در بین کودکان و نوجوانان به صورت نگران کننده ای در حال افزایش است. اضافه وزن و چاقی در اواخر نوجوانی با مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی- عروقی در بزرگسالی همراه می باشد. چاقی با التهاب سیستمیک و سطوح بالای سایتوکاین های پیش التهابی و مقاومت به انسولینی همراه بوده که این شرایط با بسیاری از بیماری های متابولیکی از جمله دیابت ملیتوس و پرفشارخونی رابطه دارد. گزارش های متعدد نشان می دهند که تمرینات گوناگون ورزشی تاثیرات سودمندی بر چاقی و عوارض ناشی از آن دارند، با این حال کمتر مطالعه ای را می توان یافت که به بررسی تاثیرات تمرینات تناوبی سرعتی(Sprint Interval Training- SIT) بر چاقی کودکان و سطوح سرمی سایتوکاین های التهابی و انسولین پرداخته باشند.
روش کار
در این مطالعه نیمه تجربی 32 کودک چاق (27BMI=) به طور تصادفی به دو گروه تمرینات تناوبی (SIT) (16N=) و گروه کنترل (C) (16N=) تقسیم شدند. برنامه تمرینی شامل دوهای با تمام توان 30 و 90 ثانیه بود که سه جلسه در هفته برای 8 هفته انجام شد. متغیرهای هورمونی و التهابی به وسیله روش الایزا تجزیه و تحلیل گردید. با استفاده از آزمون تی مستقل و همبستگی پیرسون داده ها تجزیه و تحلیل گردید. مقادیر احتمال کمتر از 05/0 از نظر آماری معنادار در نظر گرفته شد.
یافته ها
پس از 8 هفته SIT، سطوح سرمی TNF-α و انسولین به طور معنی داری کاهش یافت (001/0 P<). همچنین BMI (010/0 P<)، کلسترول تام (001/0 P<) و وزن بدن (=020/0= P) در پاسخ به SIT کاهش معنی داری یافت اما تغییر معنی داری در سطوح سرمی HDL (=500/0= P)، LDL (170/0= P) و تری گلیسرید (600/0= P) مشاهده نشد.
نتیجه گیری
این نتایج نشان می دهد که SIT دارای اثرات ضدالتهابی و محافظتی در برابر چاقی کودکان دارد و احتمالا می توان از این ورزش به عنوان یه روش غیر داروئی در درمان یا پیشگیری چاقی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1494401 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!