شیوع عفونت های هم زمان و علل فوت بیماران HIV مثبت در مراحل نهفتگی و ایدز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری های عفونی یکی از مهم ترین عوامل کاهش کیفیت زندگی و مرگ در بیماران HIV/AIDS هستند. هدف این مطالعه مقایسه شیوع بیماری های عفونی سل و هپاتیت ویروسی B و C در مرحله ایدز و نهفتگی بیماران در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری اصفهان طی ده سال (1378 تا 1388) بود.
روش کار
در این مطالعه توصیفی مقطعی، شیوع عفونت های هم زمان سل و هپاتیت ویروسی B و C بیماران HIV مثبت در مراحل نهفتگی و ایدز و علل فوت آن ها در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری اصفهان به روش سرشماری بررسی گردید. اطلاعات بیماران وارد نرم افزار SPSS نسخه 18 شد و داده ها با روش آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه تحلیل شد.
یافته ها
در مجموع 116 نفر (1/48%) از 241 بیمار، یک یا دو بیماری هپاتیت C و B و سل داشتند که 18 بیمار (5/15%) در مرحله ایدز بودند. در مرحله نهفتگی هپاتیت C و در مرحله ایدز بیماری سل بیشترین شیوع را داشتند. 72 بیمار (30%) فوت شدند که 18 نفر (25%) از آن ها در مرحله ایدز بودند. بیشترین علت فوت شامل 1/18% در مرحله نهفتگی و 14% در مرحله ایدز به علت ایدز بوده است (001/0 p≤).
نتیجه گیری
شایع ترین بیماری عفونی هم زمان در بیماران HIV مثبت در مرحله نهفتگی هپاتیت ویروسی C و در مرحله ایدز بیماری سل بود. به طور واضحی هپاتیت C و سل هم زمان در بیماران مرحله ایدز شیوع بیشتری داشت. شایع ترین علت مرگ ومیر بیماران در مرحله نهفتگی مسمومیت با مواد مخدر و در مرحله ایدز بیماری ایدز بود، ولی فوت ناشی از بیماری ایدز در هر دو مرحله بالاترین شیوع را داشت.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1494411 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!