بررسی روایی و پایایی و اجرای پرسشنامه رضایت بیمار از کارآموزان در درمانگاه- مرکز آموزشی درمانی فیروزگر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رضایت بیمار یکی از نشانگرهای مرتبط با کیفیت مراقبت است. هرچند اندازه گیری آن بسیار مهم و حیاتی است اما انتقاد اصلی آن است که بسیاری از ابزارهایی که جهت سنجش رضایت بیمار مورد استفاده قرار می گیرند روا و پایا (استاندارد) نیستند، درحالی که ابزار باید قدرت کافی جهت تعیین نتایج را دارا باشد. هدف تعیین روایی و پایایی پرسش نامه سنجش رضایت بیمار (Patient Satisfaction Questionnaire –PSQ) می باشد.
روش کار
این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد. پرسش نامه ترجمه و سپس نسخه ترجمه شده در اختیار تعدادی از متخصصین متبحر در آموزش پزشکی داده شد. نظرات ایشان اخذ و اصلاحات لازم اعمال و به متخصص آن در خارج از کشور جهت برگردان به انگلیسی ارسال شد. روایی صوری و محتوایی با استفاده از نظرات ده متخصص در زمینه آموزش پزشکی در گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران مورد تایید واقع شد. پایایی پرسش نامه هم با سنجش آلفای کرونباخ و آزمون باز آزمایی مجدد، از Intraclass Correlation Coefficient از مدل one-way random effect استفاده شد و توسط نرم افزار SPSS 16 ارزیابی و ضریب پایایی 98/. به دست آمد و در نهایت نسخه نهایی پرسش نامه تدوین گردید.
یافته ها
طی بررسی های انجام شده شاخص CVR 90/0 و شاخص CVI 92/0 تعیین و روایی ابزار تایید شد. آلفای کرونباخ کل ابزار که نشانگر انسجام درونی آن است 98/0 اندازه گیری شد. میزان همبستگی (CI: 0.97-0.99) 98/0 تعیین شد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه پرسش نامه سنجش رضایت بیمار (PSQ) می تواند ابزاری روا و پایا جهت سنجش میزان رضایت بیماران از کارآموزان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p1494428 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!