بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی بین سالهای 1370 تا 1391 در کودکان مبتلا به عفونت های ادراری مراجعه کننده به بیمارستان رسول اکرم(ص)وبیمارستان علی اصغر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت های دستگاه ادراری یکی از بیماری های بسیار شایع در کودکان است و اشریشیا کلی به عنوان مهم ترین عامل عفونت های ادراری مطرح می باشد. مطالعه حاضر به منظور تعیین میزان شیوع گونه های میکروبی و مقاومت های آنتی بیوتیکی در عفونت های ادراری کودکان بین سال های 1391-1370 با توجه به افزایش روزافزون مصرف و مقاومت نسبت به عوامل آنتی باکتریال رایج انجام گردید.
روش کار
در این مطالعه همه بیماران مبتلا به عفونت ادراری که همگی در رده سنی 15 سال و کمتر قرار داشتند و به بیمارستان رسول اکرم (ص) و بیمارستان علی اصغر (ع) طی سال های 1391-1370 مراجعه کرده بودند، وارد مطالعه شدند.
یافته ها
محدوده سنی بیماران بین 2 ماه تا 15 سال با میانگین 92.3-57.3 سال بود. بیشترین شیوع به ترتیب مربوط به اشریشیا کولای 253 بیمار (4/73%)، کلبسیلا در 57 بیمار (8/24%)، پسودوموناس در 9 بیمار (6/2%)، پروتئوس در 7 بیمار (3%)، آسینتوباکتر و انتروباکتر هرکدام در 1 بیمار (3/0%) دیده شد.
مقاومت میکروارگانیسم های جدا شده نسبت به آمپی سیلین 5/64% و به کوتریموکسازول 5/61% (بیشترین مقاومت) درحالی که حساسیت نسبت به نیتروفورانتوئین 90%، به آمیکاسین و سیپروفلوکساسین 5/84% و 72% بود (بیشترین حساسیت). مقاومت به آمپی سیلین، سفوتاکسیم و نالیدیکسیک اسید طی سال های انجام شده در حال افزایش بوده که این افزایش نیز به طور آماری معنی دار بوده است.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این مطالعه جهت درمان عفونت های ادراری، انجام آزمون آنتی بیوگرام ضروری به نظر می رسد و در صورت عدم انجام آزمون، در حال حاضر با توجه به مقاومت کمتر به آمیکاسین و نیتروفورانتوئین از این داروها می توان جهت درمان تجربی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p1494429 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!