ارزیابی نظرات دانشجویان دانشکده دندان پزشکی کرمان درباره امکانات و نحوه آموزش در بخش رادیولوژی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

آموزش عملی در دندان پزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به طور مستقیم در درمان بیماران و سلامت دهان و دندان افراد جامعه تاثیر دارد. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی نظرات دانشجویان در خصوص امکانات، فضای فیزیکی و نحوه آموزش در بخش رادیولوژی فک و صورت دانشکده دندان پزشکی کرمان بوده است.

روش کار

این مطالعه مقطعی- توصیفی، در سال 1393 بر روی دانشجویان دندان پزشکی که حداقل یک واحد درس رادیولوژی را گذرانده و به روش سرشماری انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل یک پرسش نامه مشتمل بر 28 سوال شامل 5 بخش (در حیطه های ارزیابی تجهیزات و وسایل، کیفیت آموزش از نظر مهارت های تشخیصی، کیفیت آموزش از نظر مهارت های بالینی، نحوه آموزش عملی روی بیمار و سوالات متفرقه) که توسط محققین طراحی شده و روایی و پایایی آن مورد ارزیابی قرار گرفته بود و بخشی نیز شامل مشخصات دموگرافیک بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS در رایانه ثبت شد و با به کارگیری آزمون های آماری t و ANOVA در سطح معنی داری 050/0 > P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

در این پژوهش، 146 نفر از دانشجویان دندان پزشکی کرمان شرکت کردند که 2/43 درصد آنان مرد و 8/56 درصد زن بودند. میانگین نمره پرسش نامه 42/14 ± 24/76 از 140 بود. نظر دانشجویان نسبت به بخش رادیولوژی به صورت کلی متوسط ارزیابی شد. نظر دانشجویان در حیطه سوالات در زمینه آموزش عملی تکنیک های مختلف و همچنین تشخیص شکستگی های استخوانی و دندانی از طریق رادیوگرافی نامناسب بود. به نظر دانشجویان، در حیطه تجهیزات و وسایل، تعداد و کیفیت دستگاه های رادیوگرافی نامناسب بود. بین دو جنس و ورودی های مختلف از لحاظ میزان رضایت تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت.

نتیجه گیری

در مطالعه حاضر، دانشجویان از آموزش های بخش رادیولوژی اغلب راضی بودند، اما کیفیت و تعداد دستگاه های رادیوگرافی را پایین ارزیابی کردند. تعمیر و به روز کردن تجهیزات و دستگاه های رادیوگرافی توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
571 تا 578
لینک کوتاه:
magiran.com/p1494739 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!