حذف باکتری اشرشیاکلی از آب های آلوده با استفاده از سیستم الکتروشیمیایی دو قطبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
حضور میکروارگانیسم های مختلف بویژه پاتوژن های انسانی در آب آشامیدنی مشکلات بهداشتی فراوانی را برای انسان ایجاد می نماید. به همین علت گندزدایی آب همواره یکی از اصلی ترین مراحل تصفیه آب آشامیدنی می باشد. باکتری اشرشیاکلی به عنوان شاخصی مناسب در تعیین کیفیت میکروبی آب و انجام گندزدایی مناسب شناخته شده است. فرآیندهای الکتروشیمیایی از جمله روش های توانمند در حذف آلاینده ها می باشند که توجه زیادی بویژه در حذف آلاینده های میکروبی به خود جلب کرده اند که این امر به دلیل اثرات زیست محیطی اندک، سهولت استفاده و هزینه نسبی پایین آن می باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی عملکرد سلول الکتروشیمیایی با پیکربندی دو قطبی در حذف باکتری اشرشیاکلی از آب و نیز بررسی اثر پارامترهای مختلف بر کارآیی آن می باشد.
مواد و روش کار
پس از ساخت راکتور کشت خالص باکتری اشرشیاکلی، کارایی فرآیند در حذف باکتری اشرشیاکلی تحت تاثیر پارامترهای دانسیته جریان، حمایت کننده الکترولیتی و جمعیت اولیه باکتری مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
بهترین کارآیی سیستم در دانسیته جریان mA/cm26، غلظت 25/0 گرم بر لیتر NaCl و Na2SO4به عنوان حمایت کننده الکترولیتی و جمعیت باکتریایی cfu/ml 100 حاصل گردید.
نتیجه گیری
با افزایش دانسیته جریان تا میزان mA/cm26، راندمان حذف باکتری به مقدار چشمگیری افزایش می یافت. در مرحله بررسی اثر نوع و غلظت حمایت کننده الکترولیتی، با افزایش غلظت NaCl تا حدی مشخص، کارآیی حذف اشرشیاکلی افزایش قابل توجهی نشان داد، اما چنین پدیده ای در مورد Na2SO4 مشاهده نگردید. با افزایش جمعیت اولیه باکتری اشرشیاکلی، به مدت زمان بیشتری برای رسیدن به حذف کامل این باکتری نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
551 تا 560
لینک کوتاه:
magiran.com/p1495178 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!