جنگ نرم و تاثیرگذاری بر اقوام ایرانی

پیام:
چکیده:
یکی از ویژگی های بارز جامعه ایرانی در طی قرن ها نامتجانس بودن بافت جمعیتی آن به لحاظ قومیتی، زبانی و طایفه ای بوده است. هرچند دو ویژگی مسلمان و ایرانی بودن از چنان مطلوبیت و چسبندگی ای برخوردار است که در بیشتر مواقع قومیت های ایران را زیر یک چتر جمع نموده است و همواره اقوام ایرانی با یکدیگر و با نظام سیاسی مرکزی در هم گرایی به سر برده اند، اما در تاریخ معاصر در بعضی برهه ها با دخالت دشمنان و ابرقدرت ها شاهدیم که ضمن بروز بحران های قومی در کشور، هم گرایی به واگرایی قومی بدل شده است. فعالیت دشمن در زمینه ایجاد بحران و منازعه قومی در ایران را می توان به دو بخش اقدامات سخت و اقدامات نرم دسته بندی نمود. در حوزه اقدامات سخت دشمن با پشتیبانی سیاسی، اقتصادی، نظامی و لجستیکی از بعضی اقوام، به دنبال به میدان منازعه آوردن آنها با یکدیگر و با نظام سیاسی است تا بتواند با اعمال فشار، خواسته های نامشروع خود را بر نظام سیاسی تحمیل نماید، اما در بخش اقدامات نرم که به ویژه پس از انقلاب اسلامی از سوی دشمنان شاهد آن هستیم، دشمن به دنبال تغییر فضای ذهنی و روانی قومیت هاست. در این شیوه دشمن با روش ها، ابزارها و تاکتیک های متنوع جنگ نرم به ویژه در قالب جنگ رسانه ای به دنبال ایجاد فضای بدبینی، یاس، ناامیدی و بی اعتمادی نسبت به نظام سیاسی در ذهنیت اقوام ایرانی است تا ضمن ایجاد شکاف های اجتماعی در ایران، انقلاب اسلامی را از سرمایه بزرگ اجتماعی محروم سازند. این تحقیق بر آن است تا ضمن بیان و بررسی اقداماتی که دشمن در حوزه جنگ نرم به منظور ایجاد شکاف بین اقوام ایرانی و حاکمیت انجام می دهد، راهکارهای مناسبی در راستای مقابله با این اقدامات ارائه دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1495564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!